Deel dit artikel
-

Nederlander wil vooral zelfscankassa

Consumenten in Nederland zitten het meest te wachten op de zelfscankassa. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy onder ruim 2800 consumenten in Nederland naar retailinnovaties. De belangrijkste resultaten daarvan werden zojuist gepresenteerd op Retail Event Nederland in Houten.

Q&A heeft een top tien van belangrijkste technologische retailinnovaties samengesteld op basis van nut en acceptatie door consumenten. Op de eerste plaats staat de zelfscankassa. 71 procent van de consumenten geeft aan hiermee bekend te zijn. De verwachting is dat 44 procent van de bevolking hier uiteindelijk gebruik van gaat maken en dat 37 procent deze innovatie accepteert. Op de tweede plaats staat een touchscreen-informatiepunt in de winkel: 49 procent is hiermee bekend.

Op nummer drie staat een interactieve paskamerhulp, waarbij vrouwen aangeven dat gemiddeld 38 procent van de Nederlandse bevolking inclusief zijzelf hiervan gebruik gaan maken. Dit percentage is bij mannen lager (28 procent).

De interactieve paskamerhulp is slechts onder zeven procent van de ondervraagden bekend. De slimme paskamer is nog het meest onbekend (zes procent), terwijl deze op nummer vier staat in de top tien.

Vrouwen zien niet altijd de toegevoegde waarde van het gebruik van een retailinnovatie. Ze vinden daarnaast dat er meer risico’s aan zijn verbonden en geven aan dat het hen niet altijd makkelijk lijkt om een bepaalde innovatie te gebruiken. Mannen (25 procent) zouden bijvoorbeeld, indien het hen nu wordt aangeboden, eerder met een vingerafdruk betalen dan vrouwen (tien procent).

Volgens Q&A moeten retailers dan ook de tijd nemen om een retailinnovatie echt succesvol te laten zijn.

De volledige top 10 van retailinnovaties:
1. Zelfscankassa Scan. Zelf de barcodes van boodschappen voor het afrekenen bij een geïntegreerde betaalautomaat.
2. Touchscreen-informatiepunt in winkel. Geeft gedetailleerde informatie over het product, zoals producteigenschappen, speciale kortingen en bijpassende producten.
3. Interactieve paskamerhulp. Een display met touchscreen waarmee hulp is in te schakelen van, en communicatie mogelijk is met een ‘verkoopmedewerker’.
4. Smart paskamer. Met RFID-chips in kledingstukken identificeert de paskamer welke kledingstukken iemand meeneemt. Op een aanraakscherm verschijnt gedetailleerde productinformatie, zoals prijs, materiaal en wasinstructies.
5. Slimme winkelwagens. Het videoscherm op de winkelkar toont de boodschappenlijst of een recept. Het interactieve systeem leidt gebruikers langs de toepasselijke schappen in de supermarkt. Op het scherm verschijnen tevens interessante aanbiedingen en ontvangt men mogelijk kortingsbonnen. De consument kan meteen de boodschappen scannen en afrekenen.
6. Betalen met vingerafdruk. Scan een vingerafdruk en het aankoopbedrag wordt automatisch van de bijbehorende rekening afgeschreven.
7. Augmented Reality (zoals QR-code). Scan een digitaal icoon op het product met een smartphone voor meer productinformatie, zoals materialen en prijzen, en bijvoorbeeld een 3D-weergave van het product.
8. Mobiele apps. Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, bekijk de folder, ontvang kortingsacties en maak een boodschappenlijstje via een smartphone-app. Ook direct bestellen in de online winkel is mogelijk.
9. Interactieve paskamerspiegel. De spiegel bevat een digitaal scherm met zeer hoge resolutie en camera. De spiegel projecteert holografische afbeeldingen van kledingstukken, zodat gebruikers kunnen zien hoe ze er in een bepaalde outfit uitzien, zonder de kledingstukken zelf te hoeven aantrekken.
10. Virtuele schappen. Het lijkt in eerste instantie op een gewoon schap, maar het is een scherm in de winkel. Consumenten bekijken producten via de 3D-touchscreentechniek.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond