Deel dit artikel
-

Nederlanders hebben voor 438 miljoen euro aan slimme luidsprekers in huis

Nederlandse consumenten hebben inmiddels voor 438 miljoen euro aan slimme luidsprekers in huis. Dat is een stijging van 52 procent ten opzichte van 2018, zo blijkt uit de vierde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 6300 Nederlanders.

Ruim 1,5 miljoen huishoudens in Nederland hebben inmiddels een slimme luidspreker. In het merendeel van deze woningen staan de merken Sonos en Google.

De Sonos One staat met 5 procent op nummer één. Dit zijn in totaal bijna 400.000 huishoudens. Op plaats twee en drie staan de Google Home Mini (4 procent) en Google Home (3 procent). De slimme speakers JBL Link (2 procent) en Bose Home Speaker (1 procent) maken de top vijf compleet.

De stijgende naamsbekendheid stimuleert de verkoop van slimme speakers, aldus Multiscope. Twee op de drie Nederlanders kennen één of meerdere merken slimme speakers, een flinke stijging ten opzichte van 2018. De bekendheid is hoger onder mannen en 18- tot 49-jarigen dan onder vrouwen en 50-plussers.

Net als in 2018 staat ongeveer een kwart van de bevolking positief tegenover spraakbesturing van apparaten. Een derde van de Nederlanders blijft nog steeds sceptisch over aansturing door middel van spraakcommando’s.

Deel dit bericht

3 Reacties

Luc

5% van 1,5mio is volgens mij 75000. Hoe komen jullie bij 400.000 huishoudens? of sonos en google =12% x1.5 mio = 180.000

Dick

Gaat het nou om Nederlanders of huishoudens in Nederland ? Daar zit namelijk een enorm verschil in doordat er 1 miljoen Nederlanders in het buitenland wonen.

Yves - Multiscope

De percentages uit het onderzoek zijn representatief voor heel Nederland. Voor de berekening naar aantal huishoudens en aantal Nederlanders van 18 jaar en ouder (woonachtig in Nederland) zijn de volgende aantallen van het CBS gebruikt: 7.924.691 huishoudens en 13.950.083 Nederlanders. De percentages in de tabel zijn gebaseerd op de totale steekproef (lees: heel Nederland). In het geval van bezit van slimme speakers is uitgegaan van ‘huishoudens’. Vijf procent van 7.924.691 huishoudens komt dan neer op afgerond 400.000 huishoudens. Voor de naamsbekendheid is uitgegaan van het aantal ‘Nederlanders’.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond