Deel dit artikel
-

Nederlanders kopen het minst bij buitenlandse webwinkels

Nederlandse digitale consumenten kopen het minst bij webwinkels in andere EU-landen. Slechts vijftien procent van de uitgaven, oftewel ruim vier miljard euro, gaat daar naartoe. De rest wordt in eigen land uitgegeven.

Hiermee scoort Nederland ver onder het Europese gemiddelde van 25 procent. Opgeteld gaat het om 146 miljard euro die crossborder wordt uitgegeven, aldus het recentste onderzoek daarnaar van belangenorganisatie Cross-Border Commerce Europe.

Voor Nederlandse webwinkels is dat goed nieuws, want zij bedienen hun klanten kennelijk beter dan buitenlandse concurrenten.

De lokale consument vertrouwt Nederlandse winkels ook meer dan buitenlandse. Die 46 procent is ook minder dan het Europese gemiddelde van 67 procent. Ook dat kan worden uitgelegd vanuit het idee dat Nederland een volwassener en veiliger e-commerceomgeving is dan andere markten.

Het onderzoek laat verder zien dat het vooral de kleinere landen zijn die voornamelijk over de landsgrenzen winkelen. De grootste, of qua e-commerce sterkste, landen shoppen thuis:

Handelsplatformen als Amazon, ASOS, Zalando, bol.com en CDON genereren 43 procent van de crossborder e-commerce.

Foto: Klaus Wessel (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Rare titel: had moeten zijn: “Nederlanders hebben de beste lokale webshops van de EU”.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond