Deel dit artikel
-

‘Nederlanders schuwen merken op Facebook’

De Nederlandse Facebook-gebruikers lopen niet warm voor contact met een merk op het sociale netwerk, in vergelijking met andere landen. Iets meer dan een kwart van de Nederlanders volgt een merk op Facebook, waar dat percentage wereldwijd op 40 procent ligt. (meer…)

Deel dit bericht

10 Reacties

Marc

Wie wil er nu een merk als vriend? Merken willen geld verdienen aan friends… Old skool zendgedrag, een opt in voor direct spam! Wie wil dat nu? No way… Fakebooks days are counted 🙂

Jan

Wie wil er nou ‘lastig gevallen’ worden?
Tellen ‘Likes’ niet mee?
En@ marc,
Mensen willen zich associëren met bepaalde merken, zodat dat iets over hun persoonlijkheid zegt. Daarnaast is het handig om zo de nieuwste mogelijkheden van je merk te volgen en om contact te krijgen. Facebook gaat nog 20 jaar mee;)

marco de vries

Ik volg Patagonia als merk. Waarom? Behalve dat je wordt geattendeerd op items uit de nieuwe collectie stuurt Pata je filmpjes over natuurbescherming, -beschermers en milieuorganisaties die Pata financieel ondersteunt. Zijn meestal zeer de moeite waard! Kijk, dan is het leuk om een merk te volgen. De associatie factor speelt hier zeker een grote rol.

Fred

Gelukkig komt aan elke trend een ‘end’, dus ook aan Facebook (zal nog wel ff duren, maar zeker minder dan 20 jaar – daarvoor gaan de ontwikkelingen online te snel). De opkomst van merken & bedrijfsgerelateerde activiteiten op Facebook zal op den duur (mij irriteert het nu al, merken die iets mij mij proberen te doen op Facebook ga ik mijden) mensen steeds meer gaan irriteren, tot er weer een nieuw initiatief/project komt dat daar een uitweg in vindt.

Raymond de Coninck

Wow, wat een inhoudelijke reacties weer. UIt onderzoek is al langer bekend (Wave onderzoek) dat Nederlanders minder fanatiek merken volgen dan andere Europeanen. Idd, merken zullen hier harder hun best moeten doen om toegevoegde waarde te bieden. Prima, mooie uitdaging voor bedrijven. Echter het einde van Facebook? Ik denk het nket.

sander

Vreemd dat het einde fan facebook wordt voorspeld, terwijl het artikel alleen maar gaat over het volgen van merken.

Ik heb onlangs alle merken ont-liked. Te veel ruis en onzin in mijn timeline waar ik het nieuws van mijn vrienden wil lezen. Te veel en te weinig relevant dus het is hun eigen schuld.

Wellicht dat merken meer een persoon naar voren moeten schuiven, zoals een Pete Cashmore van Mashable.

Bert de Vries

Ik heb me van de week aangemeld bij Proffer een nieuw sociaal medium dat juist de relatie tussen merken en mensen wil gaan intensiveren, echter kun je als gebruiker zelf precies aangeven wat je wel en niet van die merken wil. overigens op termijn claimen ze ook dat je daar direct bij de merken kan gaan kopen als je wilt.

JeroenW

Toon mij 3 merken die daadwerkelijk open staan voor 2 weg communicatie.

Veel merken hebben een heel simpele facebook strategie:

“Druk op like en je doet mee in een verloting voor ons produkt. Vervolgens mag je onze uitingen op facebook bekijken ipv op onze website.”

Een kleine minderheid geeft wat meerwaarde aan facebook door met exclusieve content te komen. Van een echte 2 weg relatie is eigenlijk nooit sprake.

Daar komt nog ’s bij dat men met facebook veel energie besteed aan een selecte groep en dat is de facebook gebruiker. Veel mensen hebben een account maar slechts een beperkte groep jongeren is echt actief. Vreemd idee maar er zijn ook nog mensen in deze wereld die niet alles delen met hun online “vrienden”

Appie

AlbertHein is al jaren totaal niet geintresseerd in de mening van mij als klant.
De lokale AH is een verloedering waar je vanuit pure ellende nog niet naar binnen wil lopen.
Waarom zou ik mijn ook nog eens online lastig laten vallen door een marketing leger van AH dat mijn kostte wat het kost wil doen laten geloven dat ik een fantastische winkelervaring heb bij hun pauperzaken?
De meeste mensen zijn helemaal niet geintresseerd in merken die niet geintresseerd zijn in hun klanten.
Een maandelijkse verplichte bevestiging van je ‘Like’ zou de hele presence van alle merken in een heel ander daglicht stellen.
Maar Facebook wil natuurlijk ook zoveel mogelijk bedrijven aan zich binden alsof Facebook werkelijk iets nuttigs kan betekenen voor big brands…
Over een paar jaar komen de big brands er wel weer achter dat ze bakken met geld in de bodemloze Facebook put hebben gegooid. Waar zagen we dat al niet eerder?

Erik van der Veen

Als mensen echt niet bereid zijn om zaken als t-shirts of petjes van jouw merk te kopen en hiermee rond te lopen, stel dan je verwachtingen over Facebook dan bij van categorie “hype” naar categorie “realistisch”.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond