Deel dit artikel
-

Nederlanders storten zich op online banenmarkt

Er werd in de afgelopen vier jaar nog niet zo veel naar banen gezocht als nu. Kenners van de recruitmentmarkt zien een verschuiving van vacaturesites naar LinkedIn.

Ieder jaar rond de zomervakantie vragen Nederlanders zich af of ze nog wel bij de juiste werkgever zitten. Uit Googles economische barometer blijkt dat werknemers zich meer dan ooit in de afgelopen vier jaar op nieuwe banen oriënteren.

Ook zoekt men bovengemiddeld veel op trefwoorden rondom hypotheken en andere vormen van geld lenen.


(Werk/banen-index vs. werkloosheid)

LinkedIn, zo blijkt, gaat een belangrijke rol spelen op de Nederlandse banenmarkt. “We zien dat mensen minder vacatures in cv-databases of in de krant plaatsen. Ze nemen er gewoon minder de tijd voor. De trend is dat de tijdsinspanning verschuift van de banenzoeker naar de werkgever. Employee branding wordt steeds belangrijker”. Dat zegt Michel Rijnders van Netwerven.nl, een bureau dat sociale media actief inzet voor klanten om nieuw personeel te vinden.

“Als we kandidaten actief benaderen, vindt dat in 69 procent van de gevallen plaats via LinkedIn, versus cv-databases”.

Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group uit Rotterdam: “Wie een korte horizon heeft bij het zoeken van een baan komt op sites als Monsterboard terecht. Mensen die meer tijd hebben gaan naar linkedin”.

Waasdorps bedrijf onderzoekt regelmatig hoe intensief Nederlanders LinkedIn inzetten om een baan te zoeken. “In de afgelopen periode heeft zo’n 4 procent zijn profiel aangepast om een baan te zoeken. Een op de twintig zoekt actief naar een baan op de profielensite en, zo blijkt uit ons onderzoek, een op de vijftig werkgevers zet LinkedIn actief in”.

Dat zo weinig werkgevers LinkedIn gebruiken ligt volgens Michel Rijnders aan de onbekendheid met het medium. Volgens Waasdorp is de reguliere recruiter afwachtend en passief met de inzet van nieuwe digitale middelen. “Maar”, zegt hij “vergeet niet dat je al snel 6 à 9 maanden actief op LinkedIn moet zitten om de finesses in de vingers te krijgen. Zeg maar 100 tot 150 uur. De meesten haken voor die tijd echter al teleurgesteld af. Dat zegt in mijn optiek echter niets over de kwaliteit van het medium”.

Waasdorp verwacht dat hoogopgeleiden LinkedIn tegen het einde van het jaar actiever gaan inzetten, in het geval dat de werkloosheid in dat segment toeslaat.

LinkedIn had in Nederland in juni 2009 (download Excel-bestand) een bereik van 6,9 procent en verwerkte 3,1 miljoen unieke bezoeken. Dat bereikscijfer is al maanden stabiel. Ongeveer 1,3 miljoen Nederlanders staan ingeschreven op de zakelijke profielensite. Daarmee is Nederland het nummer 5-land ter wereld qua hoeveelheid geregistreerde gebruikers.

Van sites als Nationale Vacaturebank, Monsterboard en Volkskrant Banen zijn geen Stir-cijfers bekend. Vacaturekrant.nl heeft een bereik van 1,1 procent, Wegeners Jobtrack 2,6 procent.

Foto: Y (cc)

Deel dit bericht

9 Reacties

Robbert Visser - Expand Online

In lijn met dit artikel zien wij duidelijk een groeiende interesse van recruiters in LinkedIn DirectAds (de AdWords variant van LinkedIn). Voor een aantal klanten zetten wij LinkedIn DirectAds in om vacatures onder de aandacht te brengen van (latent) werkzoekenden op LinkedIn. De kosten per klik liggen weliswaar duidelijk hoger dan bij Google AdWords en andere kanalen, maar door de unieke doelgroep en targeting mogelijkheden (op branche, functieniveau, ervaring, etc.) is de kwaliteit van kliks (en sollicitaties) ook vele malen hoger. Zie voor meer info http://www.linkedin.com/directads of http://www.expandonline.nl/expand-directads-nl.php

Bert Wissels

Ik denk dat een nuance op zijn plaats is: Linkedin wordt vooral door hoogopgeleiden gebruikt, nauwelijks door MBO-ers, laat staan VMBO-ers… Nu wordt gesuggereerd dat iedereen massaal naar Linkedin gaat, maar denk dat dat dus iets te kort door de bocht is.

Rob van Elburg

Kan iemand mij uitleggen waarom er hier een marketeer en een onderzoeker geciteerd worden… met alle respect voor hun vakbeleving trouwens, maar bij kenners van de recruitment markt denk ik toch als eerste aan recruiters.

Erwin Boogert - Emerce

Rob, dank voor je reactie. Het staat je natuurlijk ook vrij in het reactiepaneel inhoudelijk te reageren. Ben je het wel/niet met hen eens, en waarom?  Overigens vraag ik me af welke recruiter, indien gevraagd, zal zeggen dat hij niet bij is met de nieuwigheden in zijn vak en zich op dat front afwachtend en passief opstelt. Maar wat betreft kan ik de plank ook helemaal mis slaan.

Geert-Jan Waasdorp

@Rob terechte opmerking over de recruiters. Leuk om te vermelden is dat Michel en ondergetekende beide recruiters/P&O'ers trainen in het gebruik van o.a. LinkedIn in het vinden van de juiste kandidaten

Rob van Elburg

Tuurlijk draait het om het bijblijven van de nieuwigheden in je vak en hierbij een actieve aanpak met inzicht in alle mogelijkheden. Qua recruitment houdt het hier voor marketeers en onderzoekers meestal op en commercialiseren ze dit stuk.  Hierna komt de daadwerkelijke praktijktoepassing met als gevolg het uiteindelijke resultaat. Aanname van nieuw personeel. Dat is de verantwoordelijkheid en afrekenmoment van de recruiter.  Mijns inziens schuilt juist hierin de kennis van de markt. Precies wat dit stuk suggereert. Daarom mijn reactie. Met Michel en Geert-jan heb je qua "deel 1" dan wel de beste te pakken dus in die zien prima werk. Inhoudelijk kan ik wel iets zeggen, maar wellessen/nietissen vind ik in deze markt amper interessant. Doet ook weinig af aan de reactie. Liever recruitment voor iedereen weer hoog op de agenda. Als de recessie ons iets leert dan is het wel dat de kwalitieve schaarste een feit is en dat bezuinigen op dit gebied jezelf echt in de vingers snijden is. Dat terzijde.  

Michel Rijnders

Bert Wissels:Klopt helemaal. De dalende populariteit van vacaturesites / CV databases vindt wel op alle fronten plaats en LinkedIn laat de duidelijkste toename zien. Dat betekent niet dat iedereen 1 op 1 naar LinkedIn overstapt. Dit is onder HBO/WO hoger dan onder MBO/VMBO. Rob Van Elburg:Ik ben geen marketeer, ik spreek vanuit eigen ervaring, directe cijfers van recruiters van Netwerven die zich volop bezighouden met aanname van nieuw personeel, diverse trend en onderzoekscijfers en ervaringen en cijfers direct vanuit de markt. Laten we zoals Erwin Boogert al zegt op de inhoud reageren. Erwin Boogert:Er zijn recruiters die aangeven er niet blij mee te zijn en zelfs 'vechten' tegen de diverse ontwikkelingen. Maar dit zie je natuurlijk vaker met ontwikkelingen: TV kijken kreeg je vierkante ogen van en sommige kranten vechten tegen de online ontwikkelingen. Recruiters zijn daar niet anders in, maar het worden er gelukkig steeds minder, want er is niemand bij gebaat.

rob van elburg

Vandaag om Computable.nl: Ecabo vreest ernstig tekort ICT-ers. ICT office geeft al tijden hetzelfde bericht. Uiteindelijk is Linked In niet genoeg! Ook al heeft het een dichtheid van 100%, is elke vacature er te vinden en vindt elke bemiddeling plaats via dit medium, kent iedereen het, en vindt iedereen het fantastisch, dan nog krijgen heel veel organisaties hun vacature niet ingevuld. Dat is nu al zo en in de komende jaren wordt dit nog veel extremer. Dus wat doe je? Hierin meegaan en het beste ervan hopen dat jij aan de goede kant van de score zit, of kies je daadwerkelijk voor een invulling van je crew (opleiding/kennismigratie)?

Ernst Schipper

Ik vind het jammer dat bij de discussie over LinkedIn de focus met name blijft liggen op "het oogsten". Volgens mij ligt het potentieel van Linkedin met name in de eerste fase van solliciteren: informeel contact leggen met kandidaten (of werkgevers) die bij je passen.  Vanuit een (voormalig) recruitersperspectief hoop ik dat LinkedIn niet gaat verworden zoals een CVdatabase van bv Monsterboard of Intermediair. Als dat wel gebeurd gaat het niet lang duren dat de beste mensen gaan de-frienden of zelfs LinkedIn de rug gaan toekeren

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond