Deel dit artikel
-

Nederlanders webwinkelen mondjesmaat over de grens

Nederlanders gaan maar weinig online om over de grens in andere Europese landen hun aankopen te doen. Inwoners van andere Europese lidstaten kopen percentueel gezien vaker iets over de grens in een webwinkel.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Europees Parlement.

Van alle Nederlanders die online winkelen, haalde 18 procent iets uit de schappen van een Europese webwinkel over de grens. Terwijl het gemiddelde van alle Europeanen op 23 procent ligt. Er zijn ook landen waar dit percentage boven de 80 ligt, bijvoorbeeld bij Malta, Luxemburg of Cyprus.

Nederland staat desondanks in de top 3 van landen waar de meeste mensen wel eens online een product of dienst hebben aangeschaft. Net na het Verenigd Koninkrijk (tweede plek) en Denemarken (eerste plek), neemt Nederland op de lijst een derde plek in. Bijna 80 procent van alle Nederlanders, heeft wel eens iets online gekocht. Alle Europeanen bij elkaar genomen ligt dit percentage op 40 procent.

Een pan-Europese interne markt voor webwinkels staat nog in de kinderschoenen. Europeanen kopen nog steeds vaak of in hun thuisland of in Amerika. Ondernemers lopen vaak tegen praktische grenzen aan wanneer ze willen expanderen naar andere EU-landen. Het gaat dan om praktische zaken als betalen en de maar deels geliberaliseerde postmarkt en ingewikkelder praktijken als elektronisch factureren en voldoen aan de lokale wet- en regelgeving.

Er is wel een Europese richtlijn waarmeer het online consumentenrecht in Europa gelijk moet worden getrokken. In de richtlijn is onder meer geregeld dat Europese consumenten een bedenktijd krijgen van 14 werkdagen wanneer ze online een product of dienst kopen.

Voor de richtlijn in werking treedt, moet het Europees Parlement nog goedkeuring geven. Met de nieuwe richtlijn moet grensoverschrijdende online handel in Europa gestimuleerd worden, zowel aan de kant van de consument als aan de kant van de webwinkelier. Er komt met de regels een gelijk speelveld en meer duidelijkheid wat betreft de wettelijke regeltjes. De consument weet duidelijker wat zijn rechten zijn, wanneer er in een ander Europees land een online aankoop wordt gedaan.

De huidige Europese regels voor kopen op afstand zijn niet altijd even duidelijk, vooral als het aankomt op de informatieverplichting van de verkopende partij, tot wanneer een consument een afspraak nog mag afblazen en in welke gevallen de consument onder een verplichting uit kan komen. Ook de verplichtingen voor zowel de consument als de verkopende partij als het aankomt op het intrekken van een afspraak zijn onduidelijk. Grensoverschrijdende e-commerce is daarmee voor veel bedrijven een wirwar van verschillende wettelijke regels op nationaal niveau.

Deel dit bericht

4 Reacties

Remco

Misschien ook niet heel vreemd. We hebben in Nederland behoorlijk veel webwinkels met een redelijk uitgebreid aanbod. Andere Europse shops onderscheiden zich ook niet echt t.o.v. de Nederlandse webshops.

Wat me dan weer wel verbaasd is dat pakketbezorgdiensten hier niet goed op in weten te spelen. ’s Avonds bezorgen doen ze niet tenzij je er grof extra voor betaalt. Ook de kwaliteit van enkele van de grote bezorgdiensten laat sterk te wensen over.

Maurits

Wat ik niet begrijp is, dat niet heel Nederland lekker shopt in de US? De huidige stand van de dollar maakt dat aantrekkelijk en je loopt eens in iets anders dan Hema, H&M of Zara. Via een dienst zoals Shipito.com kun je een US postbox openen en sturen ze de handel zo door. Tot euro 250,- per shipment geeft dat geen problemen met de douane.
Winkels zoals Gap, Zappos, Polo etc. shippen gewoon naar zo’n virtual mailbox. Duurt 3 dagen met DHL om hier te krijgen.

Tim de Vrind

@Maurits Veel mensen kiezen voor gemak…, daarnaast is vertrouwen ontzettend belangrijk. Ook zijn wij geen credit card land en met iDEAL over de grens betalen gaat nog niet! Een US postbox openen etc. is voor de niet hardcore online koper, nog ver van hun bed. Zij zijn al blij als ze thuisbezorgd krijgen wat ze bij een Nederlandse webshop hebben besteld en het bedrag niet 2x is afgeschreven. Er zit nog steeds groei in de online aankopen dus dat is prima! Gun de mensen wat tijd. Ook zij die niet heel vaak online winkelen. gaat vanzelf goed komen!
@Remco ja eens. Maar vermoed dat Postnl zich wel (snel) gaat storten op deze propositie!

Pieter Van Den Broecke, Managing Director Central Europe Manhattan Associates

Niet alleen juridische aspecten maar vooral de logistieke tekortkomingen van veel Europese webshops vormen een struikelblok voor het shoppen over de grens. Waar consumenten bij de elektronicazaak op de hoek kunnen rekenen op een goede service bij aankoop en retournering van producten en een snelle en betrouwbare levering, schieten veel webshops tekort in deze basisvoorwaarden. Om daadwerkelijk voet aan de grond te krijgen in andere EU-landen, dienen Europese webshops gebruik te (gaan) maken van de juiste distributiesystemen om de koopervaring van consumenten te verbeteren en orders tijdig en accuraat te verwerken. Om het proces van levering en retournering van producten over de landsgrenzen succesvol te laten verlopen, zullen e-tailers moeten denken aan óf een centraal Europees distributiecentrum óf een gedegen samenwerking met disitributiepartners in de landen waar zaken wordt gedaan. Met een efficiënt voorraadbeheer, een transportketen waarin producten realtime te volgen zijn en een goede informatievoorziening aan de klant over levering en retournering kunnen Europese webshops een stevige impuls geven aan hun internationale verkoop. Het succes van een webshop valt of staat bij het creëren van een aantrekkeljke, uniforme klantervaring en een snelle, betrouwbare en voordelige levering. Wanneer webshops hieraan kunnen voldoen, wordt een belangrijke barrière in het Europese online handelsverkeer weggenomen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond