Deel dit artikel
-

Nederlands bedrijf achterhaalt callcenter van nep-Microsoftmedewerkers

Het Nederlandse bedrijf Northwave heeft de identiteit achterhaald van cybercriminelen die zich uitgeven voor medewerkers van Microsoft. Het gaat om een callcenter uit Calcutta dat gedurende een half jaar zo’n 6 miljoen willekeurige Nederlandse telefoonnummers belde. Een kleine 500.000 gesprekken werden beantwoord.

Het programma TROS Opgelicht heeft het callcenter Kreador Infotech Private Limited aan 94 Ripon Street opgezocht. Beelden van die ‘ontknoping’ zijn komende dinsdag in de uitzending te zien. Het callcenter is daarbij niet opgerold, zegt Pim Takkenberg van Northwave desgevraagd tegen Emerce. “Tijdens ons onderzoek hebben we nog twee partijen aangetroffen. De overlast neem je niet zo makkelijk weg.”

Beveiliger Northwave kon het IP-adres van de callcenters achterhalen door het beeldscherm van de vermeende helpdeskmedewerkers via de software van Teamviewer over te nemen, een tactiek die de oplichters zelf ook gebruiken om op de pc van slachtoffers te kunnen kijken.

Waar vroeger werd geprobeerd om malware op de pc te installeren, worden slachtoffers nu vooral benaderd om geld over te maken. Dat gebeurt door een bedrag op de bankrekening van het slachtoffer te storten nadat een zogenaamde hack op de pc is geconstateerd. Via nepschermen wordt de indruk gewekt dat er inderdaad bijvoorbeeld tweeduizend euro is overgemaakt. Dat bedrag moeten slachtoffers dan vervolgens weer terugstorten of zelfs overmaken via geldkantoren als MoneyGram. Pas naderhand realiseren zij zich dat er nooit echt geld is overgemaakt. Een andere truc is om slachtoffers te laten betalen voor abonnementen van virusbeschermers die zogenaamd zijn verlopen.

Volgens Takkenberg is deze oplichterij enorm lucratief, zeker voor callcenters in India, waar personeel nu eenmaal erg goedkoop is. “Dergelijke callcenters bellen via de computer willekeurige nummers in Nederland. Als er wordt opgenomen, wordt het gesprek doorgezet naar een medewerker.”

Diezelfde callcenters bellen ook, maar dan wel wat gerichter, grote bedrijven op om ze geld te laten overmaken. Het gaat daarbij uiteraard om veel grotere bedragen.

Takkenberg zegt dat de overlast zich zeker niet tot Nederland beperkt. “De reden dat Nederlanders goed Engels spreken en verstaan, speelt zeker een rol, maar we komen de oplichterij ook in Duitsland tegen.”

Deel dit bericht

1 Reactie

arturo

Deze mensen hebben mij ook gebeld. Ik kon het niet weerstaan om het spelletje mee te spelen en op het laatste moment toch niet mijn codes te geven.

Bij de vraag waarom hij het deed kreeg ik met een flinke zucht te horen dat hij ook gewoon probeerde te verdienen. Mijn laatste vraag van wat ze nu eigenlijk op mijn PC wilde doen werd beantwoord met “Sir, why are you wasting my time… I could have called somebody else in that time.” en hing op 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond