Deel dit artikel
-

Nederlands bedrijfsleven: e-business is van strategisch belang

Bijna driekwart van de Nederlandse bedrijven geeft aan dat e-business van strategisch belang is voor hun organisatie. Dit blijkt uit een onderzoek dat werd gehouden onder de lezers van Emerce, in opdracht van de beurs E-Business Expo 2000 . Aan het onderzoek werkten in totaal 903 mensen mee.

Het begrip e-business is vrij vaag en wordt door het bedrijfsleven dan ook verschillend geintepreteerd. 44,8 procent van de respondenten vindt het hebben van een internetaansluiting en een website e-business, terwijl 44,6 procent denkt dat het het hebben van een e-mailverbindining met klanten en partners een goede omschrijving is van e-business. Ook wordt de 'gehele orderafhandeling via het Web met alle klanten'' door 36 procent van de respondenten genoemd. 'Ordertracking' en 'Automatisering betrokken van Application Service Provider' worden het minst gezien als e-business.

In het door NetPanel uitgevoerde onderzoek kwam naar voren dat ruim driekwart van de respondenten (76,3%) e-business beschouwt als belangrijk tot zeer belangrijk voor hun organisatie. Hierbij zijn geen aanzienlijke verschillen opgemerkt tussen directie, marketing- en communicatiemanagers en IT-ers. Bijna de helft van de organisaties (49,1%) gebruikt e-business oplossingen en is op zoek naar verdere verbeteringen. Van de respondenten zit 22,3 procent nog in de opstartfase. Gemiddeld maakt e-business 33,7 procent van de begroting uit, hoewel de meeste respondenten aangeven dat e-business minder dan 20 procent uitmaakt van de begroting.

Omdat het onderzoek uitgevoerd is in opdracht van E-Business Expo 2000, is de respondenten ook gevraagd wat de mogelijke aanleiding is om de beurs te bezoeken. Het merendeel van de respondenten gaf aan vooral geinteresseerd te zijn in echte vernieuwingen en innovaties. De respondenten, ongeacht hun functie, vinden het informatieaanbod over 'vernieuwingen, toekomstvisie en wat er speelt' interessant tot heel interessant.

De respondenten zijn het sterk eens met de stelling 'dat je met e-business geld kunt verdienen'. Daarnaast denken de respondenten eveneens 'de kosten te kunnen drukken met e-business'.

Deel dit bericht

3 Reacties

Danny

Volgens mij is het een beetje te kort door de bocht om te stellen dat "Bijna driekwart van de Nederlandse bedrijven aangeeft dat e-business van strategisch belang is voor hun organisatie." Ik denk dat de steekproef hiervoor (1.)te beperkt is en (2.)is uitgevoerd bij een groep personen die al interesse tonen in E-business, namelijk de lezers van Emerce. De eerste stelling is dus wat mij betreft "te kort door de bocht". Danny

Mike den Buurman

e-Business is het uitbreiden van bestaande business met nieuwe digitale channels, zoals internet, telefoon en/of televisie. Deze definitie impliceert een strategische benadering van e-business. Dat het hebben van een internetaansluiting in combinatie met een "Flashy en cool" web-site e-business is, wordt ons vaak opgedrongen vanuit een IT gedachte, maar zal zonder digitale strategie zijn doel volledig missen. Door efficiënt en effectief gebruik te maken van nieuwe channels wordt de omzet inderdaad verhoogd en worden kosten gereduceerd. Een aspect dat daarbij vaak onderbelicht blijft is dat door de eenvoud in gebruik en de anonimiteit van de gebruiker, klanten eenvoudig kunnen "hoppen" tussen verschillende aanbieders. Het binden van deze 'e-hoppers', door te leren wat hen beweegt en daarop slim in te spelen, hoort zeker in dit rijtje thuis. e-Business is geen IT speeltje, maar een serieuze bedrijfsstrategie om innovatief, slagvaardig en klantgeoriënteerd naar buiten te treden.

John Chambers

Wat een onzin. Stel je voor dat alle 903 respondenten hebben gezegd dat e-commerce niet strategisch zou zijn. Dan stond het blad Emerce natuurlijk voor schut. E-commerce is net zo strategisch als een WC-rol voor een bedrijf. Sterker nog: de WC-rol is van groter strategisch belang dan E-commerce of zelfs een Cisco-router. Immers;WC-papier is niet te downloaden. Zonder WC-papier draait een bedrijf niet. WC-papier is gebruikersvriendelijk. WC-papier is overal praktisch gratis. Zonder WC-papier staat de economie stil. De WC-papier-markt is niet conjuctuur-gevoelig. WC-papier is op ieder toilet compatible. WC-papier heeft meer gebruikers dan internet. Zelfs Roel Pieper en Bill Gates kunnen niet zonder WC-papier. Dus de nieuwe economie wordt gedreven door WC-papier.CISCO's nieuwe vijandige overname: POPLA Tolietpapier. Koning Keizer Admiraal, CISCOPOPLA kennen ze allemaal.    

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond