Nederlands e-commerce zet zich schrap voor decemberdrukte

Nederlandse webwinkels verwachten tot zeventig procent meer te verkopen in de periode van Black Friday tot Kerst. Met een nieuwe campagne roepen webwinkels en vervoerders de consument op om op tijd te bestellen om leveringsproblemen te voorkomen.
De piekdagen in aantal bestellingen liggen dit jaar naar verwachting op Black Friday (26 november) en Cyber Monday (29 november). Deze dagen vallen vlak voor Sinterklaas. De piek komt boven op de toename in online aankopen door de coronacrisis. Dat laat een inventarisatie van belangenorganisatie Thuiswinkel.org zien.
Directeur Thuiswinkel.org Marlene ten Ham zegt: “We zien dat veel webwinkels al vroeg op de bestelpiek anticiperen. Zo bieden ze hun kortingsacties eerder aan en stimuleren ze met acties om hun bestellingen in één keer te doen. Dit biedt niet alleen extra voordeel voor consumenten, maar voorkomt ook extra logistieke druk.”
Om te voorkomen dat klanten te laat hun pakketjes ontvangen, wordt er net als vorige jaren een campagne gevoerd die mensen aanzet tijdig te shoppen. ‘Wees voorbereid – Bestel op tijd‘ onstond om de logistieke druk bij webwinkels weg te nemen als gevolg van het plotselinge overweldigende succes van Black Friday.
Een bijkomend probleem ten opzichte van 2020 is dat webwinkels niet zeker zijn of ze in staat blijken om voldoende voorraden aan te leggen én of er voldoende personele capaciteit is om de bestellingen naar de consument te krijgen. Deze twee knelpunten zijn groter dan ooit. Vanwege logistieke onzekerheden in de backhaul, de schakels tussen de fabriek en de Nederlandse magazijnen, is het bovendien lastig om juiste forecasts af te leveren aan de pakketvervoerders.
Met dit alles in het achterhoofd begint de e-commercebranche op 1 november zijn campagne. Op televisie en op de winkelsites zal de shopper worden ingelicht over de wens van de e-commercebedrijven om tijdig zijn boodschappen te doen.
Ten Ham: “Vanwege de enorme versnelling in de markt en de groei is innoveren voor onze sector cruciaal. Ondernemers komen met steeds slimmere opties om te voldoen aan de wensen van de consument, gemak is hierbij leidend. Zo bieden webwinkels consumenten verschillende afleveropties, hebben ze hun distributiecentra opgeschaald en werken ze bijvoorbeeld met verpakkingsmachines om sneller en kleiner te verpakken.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond