Deel dit artikel
-

Nederlands elftal scoort hoog in interactie met Facebookfans

Oranje blijkt een van de best presterende landen als het gaat om Facebook-interactie. Nederland moet alleen Rusland voor zich dulden en deelt de tweede plek op het gebied van community-engagement met een oude bekende: Duitsland. Dat blijkt uit onderzoek van LEWIS PR en Statilizer.

Oranje mag dan goed scoren op het gebied van interactie – posts, reacties en ‘likes’ door fans op een Facebookpagina – het presteert een stuk minder op het aantal fans. Met ruim tienduizend fans neemt Nederland een tiende plek in op de ranglijst voor het aantal Facebookfans van de nationale teams. Engeland doet het op dit punt het beste, met ruim 1,4 miljoen fans.

Uit het onderzoek blijkt verder dat Cristiano Ronaldo zijn sterrenstatus op het veld ook op Facebook weet te evenaren. De Portugese aanvaller heeft met meer dan 44 miljoen fans niet alleen het grootste bereik van alle spelers die op Euro 2012 actief zijn, maar beschikt ook over de meest actieve fan community binnen het sociale netwerk. Hij presteert hiermee veruit het beste op het platform van alle Europese spelers.

Nederlandse inbreng is er binnen het sterrenteam voorafgaand aan Euro 2012 in de vorm van Wesley Sneijder en Robin van Persie. Waar Sneijder een elfde plek inneemt op de spelersranglijst voor bereikcijfers met zijn officiële Facebook-pagina, bezet Van Persie dezelfde plek op het gebied van interactie door fans.

Deze mate van interactie of community-engagement zegt veel over de manier waarop fans hun teams en spelers ondersteunen via Facebook. Zoals eerder te zien was in verschillende nationale voetbalcompetities en tijdens de Rugby Six Nations Cup, maken supporters steeds meer gebruik van social media om hun teams en spelers aan te moedigen.

Of dit tijdens het toernooi zo blijft, zal begin juli blijken. Een nieuwe analyse door LEWIS PR en Statilizer moet dan duidelijk maken welk team zich daadwerkelijk de Facebook-kampioen van Euro 2012 mag noemen en welke spelers de Facebooksterren van het toernooi zijn.

Deel dit bericht

3 Reacties

Rebecca Rijnders

Had het op Marketingfacts ook al even gemeld, maar voor de geïnteresseerden hier ook even een leuke toevoeging vanuit ons eigen oer-Hollandse Hyves: daar zijn er bijna 60.000 mensen die het EK volgen op Nu & Straks, 174.000 mensen die meedoen aan de Oranjepoule op Hyves (http://www.hyves.nl/oranjepoule) en 17.000 mensen die de speciale pagina volgen: hyves.nl/ek

Arjan

Zeg Rebecca, ben je hier echt trots op?

17.000 volgers van de EK pagina op Hyves? Zelfs mijn eigen voetbalblog heeft meer bereik (uniek per week)…. Helaas bevestig je wederom: Hyves is zoooo 2008.

Rebecca Rijnders

@Arjan: de actualiteit heeft ons alweer ingehaald, ik vergat erbij te zeggen dat de pagina pas net bestond. Inmiddels zijn er meer dan 45.000 duizend volgers. (http://hyves.nl/ek) Het groeit dus snel zoals je ziet. Bij jou ook? 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond