Deel dit artikel
-

Nederlands grootste online jongerentitels gaan samen

Met de oprichting van Just Another Network komen bekende jongerentitels als RUMAG, VKMag, DailyBuzz, Axed, Convo, First en ParraTV onder een dak. Achter het initiatief zit een groep investeerders.

Vandaag treedt het nieuwe medianetwerk naar buiten en presenteert zich met een cumulatief uniek online bereik van zes miljoen jongeren. Deze groep genereert 42 miljoen videoviews en zo’n 300 miljoen social impressies per maand. Dat is taal die adverteerders snappen, maar een concept waar gevestigde uitgevers niet mee uit de voeten kunnen.

Eén van de initiatiefnemers is Marko van Kampen (foto, rechts). Hij was oprichter van videobedrijf Makers Channel, wat hij verkocht aan DPG Media. Daar werd hij creatief directeur. Hij ziet grote kansen in de huidige mediamarkt. “Ik heb van dichtbij gezien hoeveel moeite grote mediabedrijven hebben jongeren aan zich te binden. Het is geen onwil, maar het vergt in mijn ogen een ander soort organisatie en daar is te weinig focus en/of kennis voor binnen de huidige traditionele media. Een gemiste kans, want er is echt momentum voor een jongeren media netwerk.”

Het bedrijf achter het Just Another Network heet Just Another Media Company. Dat is een investeringsvehikel dat financieel wordt gesteund door onder meer DGI Ventures, een tweede venturecapitalist, Valentijn Bras, ‘iemand van KPN’, Ralph de Vries, Carlijn Lempers en Bert Habets. Met hun steun wordt er een buy & built-strategie uitgevoerd. Genoemde titels worden overgenomen en er geldt een lock-up periode van 36 maanden. In die periode moeten de kopers als het ware het nut van het netwerk bewijzen. “Daarna kunnen ze weg als ze willen.” Omgekeerd hebben de eigenaren van de losse titels ook een belang in het netwerkbedrijf via een uitwisseling van aandelen.

Van Kampen: “We zijn een mediahuis dat talent, content, bereik, data en sales bij elkaar brengt. We gaan eigen titels maken, kopen of licenties uit het buitenland nemen. Samen willen we jongerenpublishing verder brengen. Er wordt ook geïnvesteerd in journalistiek. Het is niet dat jongeren nieuws niet interessant vinden, maar ze gebruiken het anders.”

Met het oog op de toekomst onderzoekt de uitgever exploitatiemodellen waarin first party data centraal staat. Van Kampen spreekt over ‘user identified modellen’. “Die zijn key voor de toekomst. Je moet echter wel voorkomen dat je mensen straft omdat ze je titels vaak bezoeken”, zegt hij verwijzend naar de afstotelijke cookiewalls die nu gebruikelijk zijn.

Onder Just Another Network valt zo’n zestig man. Michel Palmen, voorheen werkzaam bij ViacomCBS, is aangesteld als agency director. Hij werkt aan de vormgeving van het loket richting de adverteerdersmarkt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond