Deel dit artikel
-

Nederlands m-commerce naar 1,2 miljard euro

Webwinkels realiseren dit jaar voor een miljard euro aan omzet via mobiele dragers als tablets en smartphones, aldus onderzoek van Thuiswinkel.org.

In het eerste halfjaar van 2013 hebben 2,3 miljoen Nederlanders een online aankoop gedaan met een smartphone of telefoon. Dat is een toename van 53 procent ten opzichte van de tweede helft van 2012. Deze kopers hebben in totaal twaalf miljoen online bestellingen gedaan met een mobiel apparaat. Gemiddeld hebben consumenten 239 euro besteed per persoon aan mobiele aankopen in de eerste zes maanden van 2013.

De overgrote meerderheid van die aankopen, 63 procent, wordt gedaan met een tablet. Thuis op de bank, aldus Blauw Research dat het onderzoek voor de belangenorganisatie uitvoerde over de eerste helft van 2013.

De productgroepen met de meeste mobiele verkopen zijn Kleding & Schoenen (40 procent), Verzorgingsproducten (22 procent), Computerhardware (21 procent), Muziekdownloads (20 procent) en Vliegtickets (19 procent).

In de eerste zes maanden het jaar was elf procent van de e-commerceomzet te herleiden tot mobiele dragers. Dat staat gelijk aan 550 miljoen euro.

Blauw Research verwacht dat webwinkels over heel 2013 voor 1,2 miljard euro aan mobiele omzet realiseren. De omvang van dat bedrag onderstreept de noodzaak van mobiel geoptimaliseerde webshops. Slecht design verlaagt de conversie en daarmee het omzetpotentieel. Veel grote webwinkels melden dat zeker twintig procent van het bezoek aan het sites via tablets en telefoons komt. De duidt op een conversiedrempel, aangezien elf procent van de verkopen via mobiele dragers verloopt.

Foto: easylocum (cc)

Deel dit bericht

9 Reacties

Yoteng Pat

Als tablets voor 83% verantwoordelijk is voor het m-commerce aandeel, kun je je afvragen of m-commerce niet een nieuwe label moet krijgen.T(ablet)-commerce?

Jeffrey

Mee eens!

Erwin Boogert

Ja, er valt iets voor te zeggen om op een of andere manier onderscheid te maken tussen tablets en smartphones.

Kan iemand enig zicht geven of er verschil bestaat in het soort producten en diensten dat beter/minder verkoopt op tablets vs smartphones?

Het is overigens ook nog wel aardig om de definitie van m-commerce te geven die Thuiswinkel.org hanteert. Apps worden dus niet meegerekend in de definitie van m-commerce:

“Onder mobiel kopen wordt verstaan het kopen van producten en/of diensten (incl. downloads van boeken, video en muziek) via internet met mobiel (draagbaar) apparaat (en niet via pc of laptop), waarbij de bestelling (en niet per se de betaling) van de producten via internet heeft plaatsgevonden (definitie conform de Wet Verkopen op Afstand). Aankopen van apps vallen niet onder deze definitie van m-commerce.

Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b), online mobiele verkopen van consumenten onderling (c-t-c) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot mobiel kopen gerekend. De Nederlandse consument wordt als uitgangspunt genomen.”

Nishant Dogra

@Yoteing: Er staat dat tablets voor 63% van de omzet verantwoordelijk is en smartphones voor 36%?

@Erwin: staat dus fout in jouw stuk

‘De meeste mobiele kopers (83%) plaatsen nog steeds vanuit huis een bestelling, zowel met de tablet als met de smartphone.’

Yoteng Pat

@Erwin: interessant dat de Thuiswinkel.org apps niet meetellen. Ben ook wel benieuwd of aankopen vanuit apps mee worden geteld (hoe ruim wordt ‘internet’ als medium meegenomen?) Het is in ieder geval een gemiste kans vind ik, want apps zijn erg typisch voor mobile.

@Nishant: Thanks voor het verduidelijken. 63% is een ruime oververtegenwoordiging van tablets in het ‘m-commerce’ aandeel.

Erwin Boogert

Je hebt gelijk, liet me verwarren door een ander getal. Gecorrigeerd. (“De meeste mobiele kopers (83%) plaatsen nog steeds vanuit huis een bestelling, zowel met de tablet als met de smartphone.”).

Nishant, heb jij enig idee of en welk verschil er tussen winkelen per telefoon en talbet zit? Of de ene drager zich beter leent voor bepaalde zaken dan de andere?

Tim Kruisman

Toch interessant om te zien dat deze trend ook duidelijk zichtbaar is bij vergelijkers. Bijvoorbeeld bij ons is het aandeel van mobielverkeer al 35% ( waarvan 60% tablet ) in het eerste halfjaar van 2013 en laat een groei zien in het tweede halfjaar naar bijna 40%.
Dit hogere percentage zal mogelijk te verklaren zijn doordat onze focus ligt op schoenen en kleding.
Ik ben benieuwd of andere vergelijkers dezelfde trends zien.

Nishant Dogra

@Erwin: met name plaats van gebruik (tablet veel vaker thuis als vervanger van PC/Laptop en Smartphone ook onderweg).

Los van conversie wordt de Smartphone steeds vaker gebruikt als orientatie & inspiratie kanaal (zero moment of truth). Hierna gaat 64% verder op een andere kanaal om daadwerkelijk te kopen (Tablet/PC/Laptop of Winkel). Hoe je het ook wilt noemen (T of M-Commerce); ze zijn beide erg belangrijk voor (online) retailers.

Erwin Boogert

Tim, ik heb Beslist.nl voor je gevraagd om hun ervaringen hier te delen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond