Deel dit artikel
-

‘Nederlandse affiliate websites zwaar getroffen na update Google’

Een update van Google heeft affiliate marketeers duizenden tot tienduizenden euro’s aan omzet per maand gekost. Dat blijkt uit onderzoek van Start24. Voor het onderzoek werden 138 affiliate websites geanalyseerd die zich op de Nederlandse markt richten.

2023 was een zwaar jaar voor affiliate website eigenaren. 14 september markeerde het begin van Googles meest rigoureuze algoritme update in meer dan 10 jaar: de Helpful Content Update (HCU). Deze update beoogt de zichtbaarheid van op mensen gerichte content in zoekresultaten te verhogen.

Nederlandse websites die hoofdzakelijk op een affiliate marketingmodel leunen zijn naar schatting 37,65 procent van hun maandelijkse verkeer kwijtgeraakt.

De impact was echter aanmerkelijk sterker bij zogenoemde expert review websites, die 53,59 procent van hun verkeer hebben verloren.

Over het algemeen zijn review sites het minst authentieke type affiliate site. De meeste van deze sites testen producten in het geheel niet.

Hoewel ook behoorlijk wat prijsvergelijker websites hun wonden mochten likken, komen ze in vergelijking met de expert review sites toch relatief ongeschonden uit de strijd.

Gevestigde affiliate websites binnen niches als telco & internet, energie en verzekeringen hebben vrijwel geen verkeersdaling gezien.

De gevolgen zijn dusdanig dat sommige van de grootste affiliate marketeers een ander model overwegen.

Deel dit bericht

7 Reacties

X.

Tsja, dat is het nadeel als je je business model op Google laat berusten. Zelfde geldt voor Meta. Soort van ‘fans on lease’, zonder dat je deze in je eigen CRM/automation systeem als 1st party data hebt.

Wonden likken dus… en kijken naar een meer, eigen, model om je klanten in je database te krijgen. Interessante content dus, en niet dit soort “vlugge” klappers proberen te maken.

stc

Dit is bijzonder goed nieuws!
Alweer een stapje in de richting van hoe het internet initieel bedoeld was. Ooit komt het goed.

Sander Keuzenkamp

Google wil content, heel veel unieke content.

Jahael

Begin oktober kelderde het aantal bezoekers idd. Maar tegen het einde vh jaar steeg het juist aanzienlijk.De reden is denk ik eenvoudig: je content moet ook gewoon waarde hebben. Alle affiliate AI-rommel wordt er hopelijk meer uitgefilterd.

Martijn - Jouw online groei

Mooi kwalitatief onderzoek van Start25. Ben benieuwd wat de toekomst voor SEO en in het bijzonder voor affiliate websites gaat brengen.

Frank

We zijn hier als kleine onderneming inderdaad door geraakt. In hoeverre affiliate marketing vanuit financieel standpunt haalbaar blijft zal afhangen van de rendabiliteit van adverteren.

Voor Google’s verdienmodel was dit geen slechte zet.

Marcel - Nanning Marketing

Er is nog steeds hetzelfde verkeer maar dat wordt na deze update dus over andere sites verdeeld. Misschien is er weer eens goed aan de boom geschud om te pogen de ‘rotte appels’ uit te filteren. Maar ja; wat is een rotte appel precies? Ik denk dat er zat sites zijn gezakt die waardevoller waren dan het Google algoritme in heeft geschat.

Uit mijn eigen onderzoekje blijkt dat de gevestigde orde (hoge domein autoriteit, veel high quality content) gelijk is gebleven of is gestegen.

Neemt niet weg dat het voor veel site owners een bittere pil moet zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond