Deel dit artikel
-

Nederlandse consument geeft in 2023 online meer uit aan vakanties dan ooit

Nederlandse consumenten hebben in 2023 voor 34,7 miljard euro online uitgegeven, een groei van 3 procent vergeleken met 2022. Het aantal online aankopen is gestegen met 1 procent naar 365 miljoen. De online groei komt met name door uitgaven aan vakanties en tickets voor attracties en evenementen, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

De groei wordt verklaard door de aanschaf van diensten. Het aantal online aankopen in de dienstensector is met 4% gestegen en de online bestedingen zelfs met 10 procent. Daarnaast is er een lichte verschuiving van fysiek naar online te zien. Aankopen van en online bestedingen aan producten zijn nagenoeg gelijk gebleven.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!