Nederlandse consument volgt winkelier in Black Friday

Black Friday is in Amerika een bekende winkeldag vol grote kortingen, maar in Nederland niet. De Nederlandse consument laat zich echter wel verleiden tot aankopen door winkeliers die acties rond deze dag, dit weekend en aanstaande Cyber Monday houden.

Vandaag markeert Black Friday in Nederland de zachte start van het decemberwinkelseizoen. Ook Nederlandse webwinkels nemen de gelegenheid om deze Angelsaksische koopjesdag wat op te rekken en zetten hun acties dit weekend én aanstaande maandag nog door. De maandag is internationaal gebombardeerd tot Cyber Monday, om de koopluwte van die dag af te halen.

Hoewel beide dagen hun oorsprong in Amerika vinden, blijkt de Nederlandse consument er toch gevoelig voor. Dat laten internationale cijfers van affiilatemarketingnetwerk Zanox zien. Zanox deed een peiling onder vierduizend aangesloten winkels en keek naar de resultaten van Black Friday 2014 ten opzichte van het jaargemiddelde 2014.

Marketeer Laurens Aalbers: “Het aantal kliks vanuit ons netwerk naar webwinkels wijkt op die dagen in Nederland niet bijster veel af, maar de verkopen laten interessante trends zien.”

De omzet op ‘Zwarte Vrijdag’ is bijna het dubbele van een gewone gemiddelde dag in 2014, en vermoedelijk ook in 2015. Daarnaast ligt het gemiddelde aankoopbedrag aanzienlijk lager op 55,80 euro. “Vanwege de prijsacties”, klinkt de verklaring. Het internationaal gemiddelde bedrag lag vorig jaar op 88,16 euro. De Nederlander en Belg vermoedelijk anders vanwege Sinterklaas.

Vooral Duitsland, Frankrijk en – ook in het Zanoxnetwerk – Brazilië blijken gevoelig voor acties rondom deze vrijdag.

Aalbers merkt ook op dat Cyber Monday in Nederland een fractie beter verkocht dan Black Friday.

Dit winkeloverzicht laat zien dat een goede handvol webwinkels in Nederland speciale acties heeft die aanstaande zondag of maandag aflopen. Bij enkelen loopt de actieperiode tot zes december.

Directeur Jochem Vroom van kortingsiteuitgever Imbull: “Nederlanders bestellen veel over de grens en weten dat dit dé dag is om dat te doen. Vorig jaar was het kantelpunt dat er voor het eerst wereldwijd meer Black Friday-deals online werden verkocht dan in de fysieke winkels wat het punt markeerde dat Black Friday nu echt global is gegaan.”

“Dit jaar zien we een enorme stijging in Nederlandse winkels die dit weekend meedoen met online Black Friday-deals. Wij zitten nu met tien man fulltime acties, deals en kortingscodes toe te voegen op onze sites. Ik denk oprecht dat er nog nooit zoveel kortingscodes zijn geweest als vandaag.”

Winkeliers moeten er vanuit gaan dat gemiddeld een op de drie aankopen op een mobiele drager, telefoon of tablet, wordt afgehandeld. Algemeen wordt aangenomen dat 14 december voor webwinkels de drukste dag van het jaar wordt.

Thuiswinkel.org en marktonderzoeker GfK denken dat online verkoper in de decembermaand voor 5,5 miljard euro aan producten en diensten verkopen.

Foto: Garry Knight (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug