Nederlandse datamarketeers ‘bewust onbekwaam’

Het is vooruitgang, maar marketeers in Nederland scoren nog niet beter dan ‘bewust onbekwaam’ met datagedreven klantcommunicatie.

Bijna de helft van de organisaties (46%) neemt beslissingen nog op basis van onderbuikgevoel en niet op grond van feiten. Dat blijkt uit het Data Driven Marketing Onderzoek van DDMA, dat dit jaar voor de tweede keer is gehouden. Het onderzoek werd zojuist gepresenteerd op de Data Dag.

Gekeken is onder andere naar hoe bedreven organisaties zijn in datagedreven marketing. Dat wordt immers gezien als dé toekomst omdat klantdata niet alleen de inhoud maar ook de timing, het kanaal en de vorm van de boodschap helpen bepalen. Minder dan de helft van de 163 respondenten, overwegend senioren en directeuren, zegt bovengemiddeld of zeer bedreven te zijn.

Hieruit vloeit ook voort dat weinigen een centraal klantbeeld hebben of überhaupt een gecentraliseerde database.

Het zijn meestal de afdelingen Marketing & Sales die zichzelf een voldoende geven op dit punt. IT & Operations, Management en Directie zijn hooguit ‘gemiddeld bedreven’, wat te weinig is.

DDMA concludeert: “Het vakgebied verplaatst zich binnen de leercirkel van ‘onbewust onbekwaam’ naar ‘bewust onbekwaam’. In deze fase van de leercirkel wordt men zich bewust van de beperkingen, maar ook dat er genoeg te leren valt.”

Foto: Rich Bowen (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug