Deel dit artikel
-

‘Nederlandse eSports markt naar 7,5 miljoen euro’

De Nederlandse eSports markt had vorig jaar een omvang van 9,4 miljoen dollar (7,5 miljoen euro) en zal het komende jaar met meer dan  twintig procent groeien, zo blijkt uit onderzoek van PayPal en Superdata.

Met meer dan 1,4 miljoen kijkers is de Nederlandse markt goed voor 5 procent van de totale Europese eSports fanbase.

Het totale Europese eSports publiek groeit dit jaar naar verwachting nog met 13 procent en dit zal in 2019 waarschijnlijk terugvallen tot een groei van 7 procent. Maar het Nederlandse publiek groeit nog wel stevig door, met 24 procent dit jaar en rond de 21 procent in 2019.

Rusland, Zweden en Denemarken behoren momenteel tot de drie grootste eSports landen in Europa. Nederland staat op de achtste plaats. De markt groeit naar 11,5 miljoen dollar tegen het einde van dit jaar en naar 14,6 miljoen dollar in 2019.

In Nederland zijn de meeste eSports fans mannen (84 procent) tussen de 18 en de 24 jaar (38 procent), gevolgd door een jongere doelgroep van 25 tot 34-jarigen (33 procent).

Een verklaring voor de groei in nederland is dat de eDivisie steeds professioneler en populairder wordt, ook onder de gewone voetbalfans.

Dit bericht is 66 keer gedeeld

1 Reactie

Dirk

Interessant artikel. Enig idee wie, naast Electronic Arts en Tencent, de grootste eSports (beursgenoteerde) producenten zijn?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond