Nederlandse gamesite stoot MSN van de troon
Het Nederlandse Spil Games streeft Yahoo Games en MSN Games voorbij. Met een groei van 75 procent in bezoekersaantallen wereldwijd het afgelopen jaar, heeft dit bedrijf, gespecialiseerd in casual gameportals, het grootste netwerk.
Wereldwijd steeg het aantal unieke bezoekers van 26.819.000 naar 46.841.000.
De resultaten zijn gebaseerd op gegevens van comScore Media Metrix, gespecialiseerd in het meten van online bereik. Het Nederlandse Spil Games ontvangt maandelijks meer dan 100 miljoen unieke bezoekers op de verschillende spelletjessites. In de Media Metrix van comScore neemt het bedrijf nu de eerste plek in binnen de online games industrie. Hiermee eindigt het bedrijf boven beursgenoteerde bedrijven als MSN Games, EA Online en AOL Games.
"We hebben een heldere strategie, gestoeld op een aantal onderdelen. Eén van de belangrijkste verklaringen van dit succes is dat we werken met gesegmenteerde portals. De concurrentie heeft vaak één portal waarop al het verkeer terecht komt", aldus Sidney Mock, Chief Commercial Officer van Spil Games.
De doelgroepen waar Spil Games zich op richt met de verschillende portals zijn families (vrouwen van twintig jaar en ouder en hun kinderen van onder de acht), jonge tieners in de leeftijd van acht tot vijftien jaar en meisjes van acht tot vijftien jaar.
Als tweede reden draagt Mock aan dat Spil Games gelokaliseerde portals kent: "In de landen waar wij actief zijn, dat zijn er twintig wereldwijd, hebben we niet alleen de lokale domeinnaam, maar bieden we ook de gamecontent aan in de taal van dat land. Bijvoorbeeld de uitleg van een spel in Portugal is in het Portugees."
"Ten derde hoeven onze spelers zich niet te registreren bij het merendeel van onze games. Er zijn weinig entry barriers. Dit is lang niet altijd het geval bij onze concurrenten", aldus Mock.
Percentuele groei
De meest opmerkelijke cijfers zijn de bezoekersaantallen voor de Verenigde Staten, die dit jaar met 269 procent zijn toegenomen. De grote percentuele groei in dit land heeft met de marktpositie in het begin van 2008. Deze was toen beduidend lager dan bijvoorbeeld in Nederland. In een jaar tijd steeg het aantal unieke bezoekers van 1.821.000 naar 6.715.000. "Maar het is duidelijk gebleken dat onze gesegmenteerde aanpak ook daar succesvol is." De groei in het Verenigd Koninkrijk bedroeg 113 procent en 52 procent meer Fransen bezochten de sites.
De belangrijkste regio’s waar Spil Games op mikt zijn de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Nederland, omdat daar het grootste deel van de inkomsten wordt gegenereerd. Spil Games werkt samen met adverteerders uit en biedt verschillende advertentiemogelijkheden, waaronder het plaatsen van advergames.
Het feit dat Spil Games, een Nederlands bedrijf uit Hilversum hiermee concurrenten Yahoo Games en MSN Games van de troon stoot is ‘een belangrijke mijlpaal’. "Het is voor ons het bewijs dat onze strategie werkt, maar niet het einddoel op zich", aldus Mock.
Toekomstvisie
Het einddoel, of in ieder geval de toekomstvisie ligt in gamecontent op verschillende platforms. "Elk apparaat dat contact maakt met het internet, daar willen we uiteindelijk onze games op aan bieden. Dus naast de pc ook onder meer de mobiel." Op dit moment experimenteert Spil Games met het aanbieden van mobiele content. Mock: "Dat doen we in China, eigenlijk een hele grote speeltuin." Hij vervolgt: "Bij het ontwikkelen van een game wil je dat uiteindelijk op alle platforms aan kunnen bieden. Dat is onze lange termijn strategie."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
8 Reacties
Marcel Vogels
Ben erg benieuwd naar die cijfers, want als Spilgames veel werkt met partners en affiliates, worden spelers dan niet meerdere keren als uniek aangemerkt. Dus als iemand meer info heeft …
Jim
Beste Marcel, Pas zodra bezoekers daadwerkelijk op onze gameportals komen wordt er een unieke bezoekers gemeten, dit gebeurt namelijk per nieuw IP adres. Bovendien wordt dit gedaan door een onafhankelijk bureau (comScore). Heb je ook persoonlijk een mail gestuurd, voor meer informatie hoor ik graag je reactie. Gr, Jim Kruijer
Stonehead
En hoe betrouwbaar was dat hele ComScore ook alweer? http://webwereld.nl/nieuws/49247/-bedrijven-verspreiden-spyware-voor-comscore-.html
Jan met hoofddeksel
@Steenhoofd: waarom zo kritisch over comscore? Logisch dat het niet 100% betrouwbaar is, dat zijn alexa en compete ook niet.. Maar het geeft een aardig idee van de hh traffic. Ik vind het briljant dat een NL bedrijf nu de #1 online gaming site is, moeten we trots op zijn hier…
Leonard Wolters
Fantastisch nieuws dit. Ongelovelijk dat een NL partij dit voor elkaar heeft gekregen. Petje af. En nu de winst vergroten, want advertentie inkomsten zullen ook afnemen dezer dagen..
Marcel Vogels
Super dat een Nederlands bedrijf het goed doet. Uiteraard. Maar ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag hoe die unieke spelers dan in kaart zijn gebracht. Ook heb ik nog geen samenvatting van het rapport ontvangen, wat bij een persbericht gebruikelijk is. Dergelijk nieuws moet je natuurlijk wel kunnen onderbouwen. Niet als kritiek, maar ik vind het echt interessant om te weten hoe dat in kaart is gebracht.
Jim Kruijer
SPIL GAMES, heeft niet het recht om comScore rapporten openbaar te maken. Echter tegen betaling is iedereen in staat om deze rapporten in te zien. Voor een goede onderbouwing omtrent de meetwijze van comScore verwijs ik u graag door naar een medewerker van dit bedrijf.
mark oddens
Bennie, Peter en alle medewerkers van Spil Games: felicitaties zijn in deze zeker op hun plaats! Mark Oddens, Jaludo Group, http://www.jaludo.com