Deel dit artikel
-

Nederlandse gezinnen haken af bij kabeltelevisie

Jonge gezinnen in Nederland maken wekelijks gebruik van betaalde videodiensten als Netflix en Videoland. Dat is de helft meer dan de rest. Nieuwe SKO-cijfers tonen de populariteit van betaal-tv aan.

De nieuwe halfjaarcijfers van Stichting Kijkonderzoek (SKO) laten zien dat het tv-kijkgedrag in Nederland sterk verandert. Er wordt meer video gekeken via internet dan en jaar geleden, zowel gratis als betaald.

Bijna de helft (48%) gebruikt wel eens een betaalde online videodienst. Dat is twintig procent meer dan een jaar geleden. Het gebeurt ook dat er in een huishouden meer dan één VOD-abonnement is, maar dat onderzocht SKO niet.

Wel tonen ze aan dat één op de drie huishoudens (34%) wekelijks via een betaalde dienst kijkt. Bij huishoudens met kinderen tot zeventien jaar ligt dat veel hoger, op 49 procent.

Ook de hardwaremix in Nederlands huiskamers is veranderd. Er staan pakweg tien procent minder apparaten met harde schijven. Maar ook een derde meer toestellen zoals Apple TV en Google Chromecast.

Het SKO-onderzoek over het jaar 2017 liet al zien dat er ook daadwerkelijk anders wordt gekeken. Kabeltelevisie legt het af tegen internet-tv. Die jaarcijfers lieten zien dat het percentage uitgesteld steeg met een kwart naar 8,6 procent van de totale kijktijd.

De Nederlander keek in 2017 gemiddeld 178 minuten per dag televisie. Dit was drie procent minder dan in 2016, weer een daling. Netflix-achtigen krijgen gemiddeld elf minuten dagelijkse kijktijd.

Foto: Michael Nutt (cc)

Deel dit bericht

8 Reacties

KoalaBear

Inderdaad, iets wat ik niet zo snel had verwacht bij ons zelf. De Ziggo Mediabox staat zelfs gewoon UIT! Die maakt altijd ontiegelijk veel herrie en wordt best wel warm. Misschien verpest Ziggo het wel, ze doen er iig niets aan om het te verbeteren. Daardoor kijken we, en de kids, alleen nog maar Netflix of YouTube sinds dat ze weten hoe de afstandsbediening werkt.

SomeDutchGuy

Dat moment dat er een (willekeurige?) steekproef plaatsvindt op nog geen 0,05% van de gehele populatie, maar we de uitslag wel doortrekken.

Neemt niet weg dat het een zichtbare trend is waar bekabelaars echt werk van moeten gaan maken nu het nog kan ^^

Rob C

Wat wordt er bedoeld met: “Netflix-achtigen krijgen gemiddeld elf minuten dagelijkse kijktijd.”? Zit hier nu Netflix bij en 11 minuten maar…?

Erwin Boogert

Ja en ja 🙂

Jeffrey Zanoni

Mensen worden de hoeveelheid en lengte van commercials beu -> stappen gedeeltelijk over naar VOD diensten -> broadcasters gaan daarom meer reclame inbouwen om inkomsten te genereren -> mensen haken verder af -> broadcasters gaan nog meer domme programma’s maken -> mensen hebben nu niets meer te zoeken op reguliere tv ->…

Sig552

Ik ben het daarmee wel eens, jammer dat Ziggo ook niet mee gaat met de tijd van de streamingsdiensten. Zo moeilijk kan het niet zijn. Zelf heb ik alles in de meterkast en alles verdeeld met cat6 kabel. (ook in 4k)

Frans

Ik zap ook weg met alle reclame ook op de tv internet ik heb ook een Blokker voor reclame we zullen ze is leren om nergens meer door heen reclame te doen in programma. Het zijn gewoon sukjels die bedrijven. Ik bepaal zelf wat ik kijk niet de organisatoren van tv bedrijven. Maar het is al te laat voor hun.. Met Netflix zal ze het leren en Film 1. Reclame loos en zo hoort het weg met alle reclame

Cees

Kijk veel gemist op een gratis site, géén reklame. Reklame én herhalingen van programma’s zijn de dooddoener van de NPO en commerciëlen. Ook you tube veel gestreamd. Kabel? Graag alleen internet, de rest tv en telefoon kan weg.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond