Deel dit artikel
-

Nederlandse horeca opent eigen reserveringssite

Koninklijke Horeca Nederland opent vandaag op de Horecava zijn zelfontwikkelde concurrent voor reserveringssites als Iens: BookDinners.nl. Restaurants die zich aansluiten betalen een vaste prijs per maand, geen commissies. Dat deden inmiddels een kleine tweeduizend partijen.

Met het nieuwe initiatief BookDinners.nl wil KHN tegenwicht bieden aan de platformen die al jaren de markt domineren. Die hebben te veel macht, zijn duur en restaurants krijgen geen zicht op gegevens over klanten die bij hun restaurants boeken. Onverteerbaar voor ondernemers in de horeca.

Iens, bijvoorbeeld, rekent tussen de 1,50 en twee euro per geboekte gast en daarnaast nog eens maandabonnement van dertig of zeventig euro. BookDinners is tot de zomer gratis te gebruiken en kost daarna vijftien euro per maand. Het ondersteunt binnenkort reserveringssoftware van TheNextTable, WeReserve, eTender, Resengo, BonChef, Stardekk en Formitable.

BookDinners is in november 2015 opgericht door Arjan van de Pol, eigenaar van diverse horecagelegenheden en Danielle Wallet. Koninklijke Horeca Nederland heeft een belang in het platform verworven en draagt het actief uit onder zijn leden.

Rond de zomer moet het aantal aangesloten restaurants met nog eens de helft zijn gegroeid tot drieduizend. Iens is ruwweg tien keer groter.

Iens is sinds 2015 onderdeel van Tripadvisor, bedrijfsonderdeel The Fork, dat in 2016 ook concurrent Couverts overnam van RTL Nederland.

Foto: Lun (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Pim

Tip! – Laat de restaurants verplicht hun menukaart plaatsen. Zodat je snel de menu’s kunt bekijken. Restaurantsites zijn vaak erg slecht. Onderscheid je daarin en laat dus direct de menukaart zien. Dat is wat je wil weten voordat je een restaurant boekt.

van Deurzen

Geweldig initiatief! Tegenwoordig vinden alle tussenhandelaren – ja dat zijn die sites eigenlijk – dat ze steevast 15-20% fee kunnen rekenen, waarbij zelfs 10% al veel is (ja, ook Thuisbezorgd). Geldt ook voor Booking, Uber, etc etc. Bizar veel en draait voor veel ondernemers op die manier het nekkie om. Tijd voor meer van dit soort – eerlijke(re) – initiatieven.

EVDP

Nu nog een eigen delivery service … en dan kan het klagen daarover ook ophouden

Sipke Dijkstra

Kansloos initiatief. Alsof je met 40/m per maand serieuze marketing kan draaien voor duizenden restaurants. Heb je minimaal een veelvoud voor nodig. 15,- per maand zou dus een paar honderd per maand moeten zijn om het te laten slagen.. Dus zo gek is Iens enzo nog niet. Al die platformen draaien niet voor niets op een model van 10-20%..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond