Deel dit artikel
-

Nederlandse jeugd zet massaal televisie uit

De wijze waarop Nederland televisie kijkt, lijkt niet echt te veranderen. Het aantal kijkminuten is stabiel en ook de kijktijd die voor de televisie wordt doorgebracht, versus computer en tablet, bleef in 2012 grotendeels ongewijzigd. De jeugd laat echter een totaal ander kijkpatroon zien dan volwassenen.

Nederlanders kijken per dag gemiddeld 190 minuten televisie. Een minuut meer dan vorig jaar. Het onderzoek Moving Pictures van SKO voor het jaar 2013 laat dat zien. Het kijkgedrag van de Nederlander wordt daarin onder de loep genomen (PDF).

De meeste tijd wordt, net als vorig jaar, gewoon op de bank voor de tv doorgebracht.

Verrassend aan de cijfers van Stichting Kijkonderzoek is hoe het kijkgedrag van de jeugd zich ontwikkelt.

De groep 13- tot 19-jarigen ziet per dag nog maar 46 procent beeld dat voor de televisie is geproduceerd (2012: 47%). De rest is user generated video (26%) en andere professioneel geproduceerde AV-content (29%, denk aan muziekclips op YouTube en webisodes).

De leeftijdsgroep daarna, die van 20 tot 35, ontwikkelt zich minstens zo grillig. De tijd die aan tv-content wordt besteed daalde in een jaar van 67 procent naar 54 procent. User generated content en professionele producties die voor tv zijn gemaakt, wonnen allebei sterk.

Onderstaand schema laat zien dat de jongeren doelgroepen niet zo veel binding met televisie meer hebben. Ze grijpen nog niet vaak naar tablets, maar dat kan komende jaren aanzienlijk veranderen. Immers, rond de zestig procent van de huishoudens heeft nu een platte, draagbare computer.

Het SKO-onderzoek werd kort na de introductie van Netflix in Nederland gedaan. Hoe de toetreding van die partij de Nederlandse markt verandert, is nog niet vast te stellen. Een onderzoek van NU.nl liet vorige week echter zien, dat zes procent van de huishoudens een vast of proefabonnement zou hebben.

Foto: Chris Waits (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Paul Haarman

Eindelijk wordt onze jeugd niet meer beïnvloed door die duivelse TV. Er is nog hoop voor de mensheid. Nee, dit is (g)een grapje. Het echte win-effect is natuurlijk dat we (ik tel me zelf er maar stiekem bij) voortaan zelf aan de knoppen zitten. Dag Hilversum, hallo Vortum-Mullem, al mis ik jullie spandoek dan natuurlijk ook…

Thomas Lapperre

En terecht! Als consument wordt je toch simpel van al die herhaalreclame? Wat ik overigens in bovenstaande mis: steeds meer mensen gebruiken tijdens het tv-kijken een mobile / tablet (second screen), dat zegt ook iets over de aandacht tijdens het tv-kijken.

Michel van der Voort

Een volstrekt onjuiste conclusie in de titel van dit stuk. Er worden geen minuten gerapporteerd, dus er kan hier niets gezegd worden over de hoeveelheid die de 13-19 jarigen TV kijken. Het aandeel bij TV minuten is relatief klein doordat de jeugd meer naar UGC en ander AV content kijkt. Overigens was dit aandeel GROTER dan in 2012.

Barbara

Ik sluit me aan bij Michiel van der Voort, er moet gekeken worden naar het aantal minuten. Bij ons thuis is de televisie onverminderd populair bij de ‘jeugd’ (wij hebben een 13-, 15- en 24-jarige in huis). En inderdaad worden tijdens het tv-kijken ook tablets, smartphones en laptops gebruikt.

Paul van Buuren

Op het gevaar af te anekdotisch te worden, zoon en dochter in Huize Van Buuren besteden veel schermtijd aan games. Waarom worden games niet meegenomen in dit soort onderzoeken? Ik bedoel: GTA5 is exact wat we vijftien jaar geleden verwachten van interactieve films.

Arjan

of tv-series en films die gedownload worden en al dan niet op de tv worden gekeken (kabeltje).
Is niet écht tv kijken in de oorspronkelijke betekenis…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond