Deel dit artikel
-

Nederlandse media-industrie gezamenlijk in online bereiksonderzoek

Uitgevers, radio- en tv-omroepen en online exploitanten zetten gezamenlijk online bereiksonderzoek op. SKO, Vinex en PMA brengen dit standaardonderzoek per 1 januari 2015 op de markt.

“Daarmee moet er één standaard onderzoek in de markt komen voor het meten van alle vormen van online mediaconsumptie”, klinkt de uitleg (PDF). Het onderzoek borduurt voort op de ervaringen van Vinex (exploitanten) en PMA (mediabureaus) binnen het zogeheten DDMM-onderzoek. De radio- en tv-omroepen voegen daar hun cijfers aan toe.

De technische basis voor het kijkonderzoek wordt geleverd door TNS-Nipo en Kantar Media. Met deze twee partijen heeft SKO (Stichting Kijkonderzoek) net een kersvers contract gesloten om de online en crossplatform kijkcijfers te meten en rapporteren (PDF). Vinex en PMA gebruik onderzoekscijfers van GfK.

Het SKO-onderzoekscontract loopt van 2014 tot 2017. De eerste resultaten worden begin 2015 gepubliceerd.

SKO wil in het laatste kwartaal van 2015 één eenvoudige totaaloplossing (VideoTotaal) kunnen publiceren waarin online- en offline kijkcijfers gezamenlijk worden gerapporteerd. Dat kan nu niet, omdat het kijkgedrag naar alle vormen van tv en video te divers is. Verschillende databronnen waarin onderdelen van het video-kijkgedrag worden gemeten, zullen aan elkaar gekoppeld moeten worden.

TNS-NIPO zal zorg dragen voor de opbouw van een online panel van minimaal 3000 personen in huishoudens, waarbinnen op alle devices het videogedrag gemeten zal worden door Kantar Media. Deze data worden daarna gekoppeld aan de beschikbare censusdatabronnen voor Online TV en Video, Online commercials en Linear Streaming. Dat zijn projecten die SKO bij verschillende leveranciers heeft ondergebracht.

Foto: davidd (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond