Nederlandse online omzet 22,5 miljard in 2017, maar groei vertraagt

De omzet van Nederlandse webwinkels bedroeg 22,5 miljard in 2017, een groei van zeker 13 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, dat vanochtend is gepubliceerd.

Het aandeel van de e-commercebranche binnen de hele detailhandelsector is daarmee op 9,7 procent komen te liggen. Dit betekent een stijging van 1,3 procentpunt ten opzichte van 2016. Vergeleken met vijf jaar geleden, toen het aandeel van de online aankopen 5 procent bedroeg, is het aandeel zelfs bijna verdubbeld.

Wanneer de groei voor heel 2017 wordt vergeleken met de groei in 2016, dan is deze wel wat afgenomen. Ook de groei in het aantal online aankopen is in 2017 minder groot dan in 2016.

In het vierde kwartaal van 2017 gaven Nederlandse consumenten overigens online aanzienlijk meer uit dan in de andere kwartalen. De online uitgaven waren in het vierde kwartaal goed voor 6,9 miljard, een groei van 11 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016.

Het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop was in het kwartaal wel lager dan in voorgaande kwartalen. Zo is in het segment Sport & Recreatie te zien dat de bestedingen per online aankoop in het eerste kwartaal van 2017 op 120 euro lagen en in het vierde kwartaal op 78 euro. In dit segment spelen seizoensvariaties natuurlijk een belangrijke rol, maar ook binnen segmenten als Consumentenelektronica, Speelgoed en Huishoudelijke Elektronica ligt de gemiddelde prijs per aankoop lager dan in andere kwartalen.

Waar het in 2016 vooral de segmenten Schoenen & Personal Lifestyle, Verzekeringen, Food/Nearfood en IT waren die een aanzienlijke online groei lieten zien, zijn in 2017 Health & Beauty, Food/Nearfood en Home & Garden de grootste stijgers in termen van online bestedingen.

Opvallend is het enorme bereik: In 2017 heeft 95 procent van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen van producten en diensten gedaan.

Het percentage online kopers dat minimaal één keer gebruik had gemaakt van een tablet voor het doen van online aankopen, steeg nog ieder kwartaal van 2016. Sinds het eerste kwartaal van 2017 is de penetratie van de tablet voor het doen van online aankopen echter vrijwel stabiel gebleven. De populariteit van de smartphone binnen e-commerce is wel blijven stijgen, waardoor de penetratie van de smartphone bij online aankopen vanaf het tweede kwartaal van 2017 voor het eerst hoger ligt dan de penetratie van de tablet.

In het vierde kwartaal gold dat 28 procent van de online kopers bij minimaal een van hun aankopen een smartphone heeft gebruikt en 24 procent een tablet. In 2016 was dit voor de smartphone nog 21 procent van de kopers en voor de tablet 25 procent.

2 Reacties

Beste, hoe kan de groei in 2017 afgenomen zijn terwijl de omzet en aantallen zijn gestegen(+13% en +17%)?

Wat bedoelt u hier precies mee?

Mvg
Joyce

Dag Joyce, als de groei in jaar 2 kleiner is dan in jaar 1 dan vertraagt de groei maar is er toch nog wel steeds sprake van toename. Dat wordt bedoeld.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug