Deel dit artikel
-

Nederlandse platforms werken aan consumentenvertrouwen

Tien Nederlandse internetplatforms gaan samen met staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) aan de slag met consumentenvertrouwen in online producten en diensten. Zij willen samen met het ministerie van EZK in het voorjaar van 2020 komen tot een leidraad aan de hand van goede praktijkvoorbeelden. De afspraken komen voort uit de Consumentenagenda waarvan de staatssecretaris de voortgangsbrief naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Met consumentenrechten en productveiligheid gaat het bij de Nederlandse platforms over het algemeen behoorlijk goed. Daarmee kunnen zij zich ten opzichte van concurrenten van buiten de EU onderscheiden. Maar er is altijd ruimte voor verbetering. Dat kan bijvoorbeeld door goede informatie te geven over de volgorde van én betaalde reclame tussen zoekresultaten en het voorkomen en verwijderen van valse aanbevelingen of beoordelingen.

Door de samenwerking delen de platforms een verscheidenheid aan ervaringen met de bredere online sector. De uitkomsten kunnen als leidraad dienen binnen de sector, maar ook voor nieuwkomers en voor toetreders in een vergelijkbare branche of met een vergelijkbaar bedrijfsmodel.

De betrokken bedrijven zijn Beslist.nl, Booking.com, bol.com, Marktplaats, Peerby, Primephonic, SnappCar, Thuisbezorgd.nl, TicketSwap en Whoppah. Staatssecretaris Keijzer wil ook andere Nederlandse platforms de mogelijkheid bieden om zich aan te sluiten.

Met aangepaste regels voor het aanbieden van pakketreizen en hulp bij grensoverschrijdende geschillen, zijn er de afgelopen jaren al stappen gezet in het versterken van de Europese digitale interne markt. Ook zijn recentelijk nieuwe EU-regels afgesproken waarmee consumenten online beter beschermd worden. Zo moet bijvoorbeeld altijd bekend zijn of ze handelen met een particulier of bedrijf.

Daarnaast moeten webwinkels van buiten de EU met ingang van 2021 ook BTW gaan afdragen voor internationale zendingen met een orderwaarde lager dan 22 euro. Verder wordt de voordelige positie van China op de internationale post- en pakkettenmarkt afgebouwd. Een pakket van onder de twee kilo vanuit dat land kan dan niet meer tegen een gunstiger tarief worden verzonden naar de EU.

Foto van Michael Fousert via Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond