‘Nederlandse retail sluit onvoldoende aan bij vergrijzing’

De Nederlandse retailsector sluit onvoldoende aan op de vergrijzing. Dat blijkt uit onderzoek dat Q&A Insights & Consultancy in opdracht van ABN AMRO heeft verricht.
Ruim 3.800 Nederlanders uit drie leeftijdsgroepen – van 40 tot 55 jaar, 56 tot 66 jaar en 67-plussers – zijn onder meer bevraagd over hun toekomstige financiële en woonsituatie, tijdsbesteding, winkelvoorkeuren en hun houding ten aanzien van duurzaamheid.
De vergrijzing gaat retailers in 2032 volgens ABN AMRO 2 procent aan omzet kosten. Hoewel de bevolkingsgroei dit ruimschoots compenseert met uiteindelijk een verwachte groei van 9 procent, is het van belang dat retailers nu al inspelen op de vergrijzing en de behoeften van de grootste bevolkingsgroep over tien jaar: bij het kiezen van een winkellocatie, het assortiment, het serviceniveau en door de inzet van nieuwe (online) strategieën.
Over tien jaar verwacht bijna de helft van de senioren minder bestedingsruimte te hebben; dat geldt vooral voor 55- en 67-plussers. Een derde zegt daarnaast te verwachten minder (luxe) boodschappen te doen en/of minder te winkelen. Ook als de bestedingsruimte toeneemt, zal de retail hiervan volgens ABN AMRO weinig profiteren. Zo geven ouderen hun geld dan liever uit aan vakanties en weekendjes weg (35 procent), sporten en bewegen en ontmoetingen met familie en vrienden (33 procent).
Winkelen staat bij alle leeftijdsgroepen bij extra vrije tijd laag aangeschreven. Opvallend is daarnaast dat negen op de tien huidige 67-plussers wel eens online winkelen. Bovendien denkt bijna een kwart over tien jaar nog vaker online te kopen, zeker als het gaat om elektronica, sportartikelen en speciaalzaken. De ‘nieuwe oudere’ wordt dus digitaler.
In veruit de meeste retail-categorieën worden naar verwachting over tien jaar minder aankopen gedaan. De meeste ouderen verwachten dan per saldo alleen meer te besteden in optiekwinkels (19 procent), audiciens (10 procent) en aan persoonlijke verzorging (6 procent).
ABN AMRO benadrukt dat winkels en winkelgebieden nog beter hun best moeten doen om aantrekkelijk te blijven voor de nieuwe generatie ouderen, waarvan het grootste deel alleen nog winkelt als zij iets echt nodig heeft en winkelen minder leuk vindt. Voor toekomstige ouderen wordt online winkelen steeds belangrijker. De keuze om naar een fysieke winkel te gaan, is vooral ingegeven door de aanwezige kennis, het advies en de mogelijkheid een product uit te proberen. Fysieke retailers doen er daarom goed aan te investeren in goede adviseurs op de winkelvloer én de aspecten waar ze in uitblinken. Kansen zijn er bijvoorbeeld in het geven van professioneel advies om gezond te blijven, door ontzorging en door producten aan te bieden die bijdragen aan een duurzamere maatschappij.
Foto Shutterstock
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
Hans
Over 10 jaar 2% – ruis, dus? Eerst maar eens overleven.