Deel dit artikel
-

Nederlandse startup Repudo krijgt investering van 1 miljoen

[Startup watch] De Nederlandse startup Repudo is een kleine maand na de start al in gesprek met buitenlandse adverteerders. Met de iPhone-app van de startup kan een gebruiker een tekst-, muziek- of videobestand koppelen aan een bepaalde locatie. De ontvanger moet fysiek op die locatie aanwezig zijn om de boodschap te ontvangen op zijn mobiel.

Eerder werkte Repudo al samen met Heineken. LBi Lostboys ontwikkelde een campagne waarbij de Repudo werd ingezet rondom een Heineken-wedstrijd op Facebook. Ook werd er een deal gesloten waardoor gebruikers met Repudo een nummer van Jacqueline Govaert in Paradiso konden ophalen.

Inmiddels heeft de startup 1 miljoen dollar aan investeringsgeld binnen weten te halen. Wie de investeerder is, dat wil mede-oprichter Lucas Tieleman niet kwijt.

De bekende locatiegebaseerde diensten als Foursquare en Gowalla richten zich meer op gebruikers die zich op een fysieke locatie moeten inchecken. Repudo richt zich meer op locatiegebaseerde berichten.

De startup, die in januari van start ging, kent inmiddels rond de 10.000 gebruikers. “En dat aantal zien we hard stijgen”, aldus Tieleman. “Er is ook sprake van terugkerend gebruik. We zien dat er tientallen berichten per maand worden verstuurd.”

Een gebruiker kan een digitaal bericht ergens plaatsen voor één persoon of voor iedereen. Het idee is oorspronkelijk bedacht door mede-oprichter Lex Koetzier, die las dat een strip van Superman voor anderhalf miljoen dollar werd verkocht. “Hij kwam tot de ontdekking dat schaarste online nog niet bestaat”, zegt Tieleman.

En dat moet Repudo omdraaien. De gebruiker van de app kan via de mobiel op bijvoorbeeld Utrecht Centraal een nummer achterlaten van zijn eigen muziekband. De ontvanger haalt deze op bij de locatie en kan het nummer vervolgens of via Repudo verder verspreiden, maar niet kopiëren of doorzetten naar bijvoorbeeld Facebook. “Daarmee kun je online schaarste creëren”, aldus Tieleman.

Het investeringsgeld wordt gestoken in verdere ontwikkeling van het product. Zo moet de applicatie binnen enkele weken naast iOS ook voor andere mobiele platform beschikbaar komen. Tieleman: “Daarnaast willen we vanuit vraag doorontwikkelen. Er worden nu bijvoorbeeld gratis kopjes koffie ergens neergelegd, dan kan de ontvanger op bezoek bij de zender voor een koffie. Dat hadden we niet zien aankomen.”

Het verdienmodel is gebaseerd op samenwerking met adverteerders, zoals het eerder genoemde voorbeeld van Heineken. “We zijn met veel adverteerders in gesprek. Een aantal kleinere en grotere merken”, vertelt Tieleman, die niet te scheutig is met informatie. Namen kan en wil hij nog niet noemen. En ook het buitenland lonkt. “Daar zijn we ook in gesprek. Al staat er, in tegenstelling tot de gesprekken die we met de Nederlandse adverteerders hebben, nog niks in de planning voor de korte termijn.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Ben Marsman

Ok jongens, klinkt goed!
Let inderdaad op geld verdienen en ga niet naast je schoenen lopen en onnozel en raar lopen doen als Claire Boonstra van Layar deed bij Creatve Amsterdam, tech driven investments zijn namelijk zo achterhaald en pas als je zelf je centjes verdient mag je tof gaan lopen doen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond