Deel dit artikel
-

Nederlandse uitgever Wayne Parker Kent ziet online verkeer exploderen

De Nederlandse uitgever Wayne Parker Kent, dat inmiddels de titels Froot.nl, NSMBL.nl, Boebs.nl en Culy.nl exploiteert, kent een gezamenlijk uniek bereik, na correctie van overlappende bezoekers, van 1,2 miljoen. Een jaar geleden begon de nu winstgevende uitgever, met Froot.nl als side project.

“Eind augustus in 2010 lanceerden we Froot.nl. Na de eerste maand hadden we 30.000 unieke bezoekers op de site. Dat vonden we toen heel veel”, aldus Slaven Mandic, een van de drie oprichters. Het idee van de drie heren achter dit concept was om een concultancy bureau op te richten op het gebied van site-ontwikkeling. “Froot.nl was een pilot om te kijken hoe we dat zouden doen. Toen het klaar was, hebben we het online gezet. De bezoekers bleven maar komen.”

De afgelopen maand had Froot.nl 1,4 miljoen unieke bezoekers (waarvan 900.000 met uit Nederland) die gemiddeld 4,7 pagina’s per keer bekeken. De gemiddelde tijd was, met redelijk wat filmpjes op de site, tegen de vier minuten.

Het principe is simpel. Op Froot.nl worden elke dag negen posts geplaatst. Veel beeld, weinig tekst en geen mogelijkheid om op de site te reageren. Wel kan de content gedeeld worden naar verschillende sociale netwerken en is er een eigen Facebook-pagina en een Twitter-account. Mandic: “Van die strategie zullen we niet snel afwijken. We worden er vaak op aangesproken dat het een gemiste kans is dat we de bezoeker niet laten reageren op onze site. Aan de andere kant, onze bezoekers delen de content op andere sociale netwerken, met hun eigen vrienden en volgers. Daar komt weer onze groei vandaan.”

Vier titels
Binnen zes maanden na de lancering van Froot.nl gaven de drie de oprichters hun respectievelijke banen op om full time voor Wayne Parker Kent te gaan werken. Een jaar na de oprichting staan er inmiddels vier titels live: Froot.nl, voor een algemeen publiek, Culy.nl voor de culinaire liefhebber, NSMBL.nl voor de mode- en designfanaat en Boebs.nl. “We wilden mannen bereiken. Mannen kennen drie unieke delers: tieten, schieten en helikopters”, aldus Mandic, die tegelijk toegeeft dat deze mannentitel zich nog aan het ontwikkelen is. “De positionering van dit merk, daar zijn we nog niet helemaal tevreden over. Na een maand zaten we op 50.000 unieke bezoekers per maand.”De site, die nu anderhalve maand in de lucht is, moet nog doorontwikkeld worden.

Voor de lancering van Boebs.nl was er NSMBL.nl. “We zagen op Froot.nl dat een aantal posts het erg goed deden, waaronder die over mode. Daaruit ontstond onze eerste spin off. Om te kijken of we dit trucje een tweede keer konden doen.” Die site kent inmiddels 300.000 unieke bezoekers per maand.

Culy.nl zag drie weken geleden het levenslicht. “Daarmee hopen we, als de lijn in het aantal bezoekers op deze site zich doorzet, deze maand al te eindigen op 190.000 unieke bezoekers.”

Deelbaar
Het uitgangspunt is dat online content vaak te ingewikkeld is. Volgens Mandic willen mensen helemaal niet zoveel meer lezen. “Het uitgangspunt is daarnaast dat alle content maximaal deelbaar moet zijn.” De nieuwe titels worden bijna niet aangejaagd. Hooguit met een enkele post op Froot.nl. “Mensen gaan delen en dan komt het verkeer vanzelf. Het is heel viraal.” Veel overlap van verkeer tussen de verschillende titels wil Mandic bovendien niet. “Voor de adverteerder willen we uniek bezoek per titel hebben.”

Voor Culy.nl en NSMBL.nl, die onderwerpen behandelen waar de oprichters weinig verstand van hebben, zijn er twee hoofdredacteuren aangetrokken die zich hebben ingekocht en nu mede-eigenaar zijn van de respectievelijke titels. De andere twee titels zijn wel in eigen beheer van de oprichters. Achter elke site zit een redactie van enkele studenten die content op heb web zoeken. Ook is er software waarmee een duizendtal blogs gescand wordt op bepaalde keywords voor content op de sites van Wayne Parker Kent.

Het komend jaar worden er nog vijf titels uitgerold. De onderwerpen wil Mandic nog niet bekend maken. “We willen groeien naar een bereik van 7 miljoen. Dan zouden we bij de top drie online uitgevers horen, Met het maandelijkse bereik in Nederland van 1,2 miljoen zijn we al goed op weg. We horen nu bij de top vijf grootste online uitgevers. Daarna is er wellicht een uitstap naar het buitenland mogelijk.”

Adverteerders
Er moet wel geld in het laatje gebracht worden. “We zijn een commerciële club. Froot.nl is ooit opgezet als adverteerdersmodel. Er komt vaak terug dat er online geen merken worden gebouwd. Display wordt vaak gebruikt voor activatie. Om een merk neer te zetten, en een boodschap over langere tijd te verspreiden, worden vaak tv- en radio-commercials ingekocht. Wij werken met contentintegratie. Adverteerders kunnen bij ons tien artikelen inkopen en die over een bepaalde tijd verspreiden”, aldus Mandic.

Deze posts worden overigens door de uitgever zelf opgesteld. “Daar staan we op. Wij willen die campagne ontwikkelen. Wij kennen onze lezer immers het beste.” Onder meer Axe, Paladium, Reebok en Nike adverteerden bij de uitgever. “Een commercieel artikel kreeg bijvoorbeeld 300 likes op Facebook.” Gemiddeld worden de commerciële posts 30 keer geliked en 20 keer geretweet.

Een gemiddelde campagne op Froot.nl draait voor 15.000 euro. “We hopen het komend boekjaar jaar uit te komen op een omzet van tussen de 500.000 en een miljoen euro.” Vanaf de dag dat de drie oprichters full time voor dit project aan de slag gingen, was de uitgever winstgevend. “Dat is vrij opzienbarend voor een online magazine in de uitgeefwereld.”

Deel dit bericht

2 Reacties

hanco naninck

Gefeliciteerd met boobs.nl, een perfect medium voor mijn erotische thriller ‘Mijn Monster’. Succes ermee!

Amber

Unparalleled accuracy, unequivocal clarity, and udnienable importance!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond