Deel dit artikel
-

Buitenlandse verkopers domineren Amazon.nl, 2 procent lokaal aanbod

Nederlandse online handelaren worden niet warm of koud van Amazon.nl. Slechts twee procent van de verkopers op de Nederlandse site van Amazon is afkomstig uit Nederland. De rest, vrijwel alles dus, komt uit het buitenland.

Nederland is niet meer dan een vinkje voor praktisch alle handelaren op het Amerikaanse handelsplatform. Een vinkje in het dashboard van de landen waar ze naar willen verkopen vanuit Amazon.

De keuze voor Nederland is niet vreemd, want opslag en distributie worden keurig vanuit Duitsland en ook lokaal met eigen busjes geregeld. Bovendien is er een koopkrachtige online populatie en staat Amazon in de top 20 grootste sites qua bereik. Anders gezegd: de consument weet de weg wel te vinden, verkooppartners niet. Die zitten met circa vijftigduizend handelsverwanten bij de lokale gigant bol.com.

Data Department deed eind 2021 een representatieve steekproef van 19,5 miljoen unieke producten afkomstig van verkoopplatform Amazon.nl. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 2 procent van de aanbieders gevestigd is in Nederland.

Overigens meldt het rapport enkel percentages, geen absolute aantallen verkopersaccounts. Informatie daarover is niet bekend.

Deze aanbieders zijn met name afkomstig uit China (59,5%), Duitsland (11%) en Groot-Brittannië (5,8%). Gevolgd door Italië (4,4%), Spanje (3,2%) en Frankrijk (2,6%). Nederland staat op plek 7, met een aandeel dus van 2 procent. In totaal werden verkooppartners uit 73 verschillende landen gevonden.

De dataverzamelaar keek ook naar wie op Amazon.nl daadwerkelijk de transactie kreeg toegewezen. Immers, bij een marktplaats zijn er meerdere partijen die een product aanbieden. Degene met de gunstigste voorwaarden, vanuit het perspectief van de koper, krijgt de koopknop toegewezen. Deze zogeheten ‘buybox’ gaat bij 26 procent van het totaal aantal geanalyseerde producten naar Amazon zelf. In de overige gevallen (74%) gaat de buybox naar een verkooppartner. Bij minder dan een procent van deze producten heeft een Nederlandse aanbieder de koopknop (0,7%).

Bereik Amazon in Nederland
Amazon had in Nederland in 2020 een spetterend jaar achter de rug. Het bereik van het handelsplatform steeg in dat jaar van 3,8 miljoen naar 6,5 miljoen Nederlanders van zes jaar en ouder. Nu de cijfers van 2021 bekend zijn, is duidelijk dat die piek iets is gedaald. In december, zo laten de cijfers van VINEX zien, bereikte het platform 5,8 miljoen online consumenten in Nederland (Pdf): een daling van 11 procent.

Foto: (cc)

Opmerking 26-01-2022 09:34: In eerste instantie droeg dit verhaal de titel ‘Nederlandse verkopers laten Amazon.nl links liggen’. Dat stond niet in verhouding tot de inhoud van het verhaal. Die is daarom aangepast.

Deel dit bericht

5 Reacties

Daniel

Hi Erwin,
In je artikel wek je de indruk dat het vreemd is dat de NL winkeliers Amazon links laten liggen – maar je geeft zelf al het antwoord waarom dat zo is: het Amazon platform is al overvol Duits aanbod, als NL aanbieder moet je veel moeite doen om aan de Amazon voorwaarden te voldoen (en geen straftarieven opgelegd te krijgen) terwijl je vrijwel geen omzet mag verwachten – die gaat naar de Duitse aanbieders en Amazon zelf, dat bewijsbaar zelf hard concurreeert met zijn ‘partners’ op het platform, terwijl bol.com een actieve strategie heeft om zijn eigen aanbod terug te trekken / naar de achtergrond te verdwijnen als een partner een beter aanbod heeft.
Of mis ik iets?

Tom

Iedereen weet het antwoord toch? Een ondernemer verdient niets op Amazon. Marges zijn krankzinnig laag en je moet bovendien nog adverteren binnen Amazon om aandacht te krijgen. En dan inderdaad nog het aanbod van DE of direct vanuit China. Bij ons was Amazon een drama. Zwaar verlieslatend. Ik heb de ‘fuzz’ rondom Amazon nooit begrepen. En vanuit consumentenperspectief snap ik het nog minder. Wat een onoverzichtelijke site en wat een waardeloze service.

Een race to the bottom. Net als bol.com overigens > https://zerocover.nl/verkopen-op-bol-com/

Erwin Boogert

Daniel, je hebt gelijk. De kop rijmt niet met het verhaal. Je bent niet de eerste die me erop aanspreekt. Ik corrigeer het.

Tom, wil je je ervaringen met de service beschrijven?

Tom

Dag Erwin,

Het is Amerikaans 🙂 Iedere manier om geld te besparen wordt benut. Tot de laatste cent uitgeknepen. De ‘klantenservice’ van Amazon (voor verkopers) bevindt zich in India. Met personeel wat slecht Engels spreekt. Deze mensen kunnen je zelden helpen. Wij hebben maanden met btw regels geworsteld, zonder ooit een duidelijk antwoord te krijgen van Amazon. Ik heb ze ooit aangesproken op Twitter maar ze gaven ook daar geen respons. Wij zijn maar gewoon gestopt toen bleek dat we nooit winst zouden kunnen gaan maken.

Erwin Boogert

Ok, dat geeft wel een beeld ja.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond