Deel dit artikel
-

‘Nederlandse webshops missen klanten door blinde vlek ChatGPT’

ChatGPT is niet betrouwbaar als winkelmaatje als het op informatie over verkoopprijzen gaat, zo laat een steekproef van marketingbureau Doublesmart zien.

Ondernemers met een webwinkel moeten daarom extra hun best doen om zo gedetailleerd mogelijke productfeeds te gebruiken richting zoekmachines. Verder raden de marketingspecialisten aan waar mogelijk actuele informatie te gebruiken, want daar hechten AI’s schijnbaar waarde aan.

Doublesmart deed afgelopen periode een experiment om uit te vinden hoe ChatGPT informatie over webwinkels en hun producten tot zich neemt. De conclusie: ChatGPT raadpleegt regelmatig enkel de productinformatie die getoond wordt in zogenaamde rich snippets en mist daarom veel webshops. Daardoor ziet hij ook de prijzen niet.

SEO-specialist Patrick Straver deed dit inzicht op toen hij verschillende soorten prompts met elkaar vergeleek. Hij ontdekte dat ChatGPT alleen een productpagina bezoekt om productinformatie op te halen als een zoekprompt erg gedetailleerd is. Bevat de prompt weinig details, dan haalt ChatGPT de productinformatie uit rich snippets. Dat is de verrijkte productinformatie die getoond wordt in het zoekresultatenoverzicht van Google of Bing.

Hij illustreert zijn bevindingen met een voorbeeld: “Een niet-gedetailleerde prompt kan zijn ‘Ik ben op zoek naar goede fietsverlichting’. En een gedetailleerde prompt kan een strekking hebben zoals ‘Ik ben op zoek naar een koplamp voor mijn mountainbike. In de hoogste stand moet deze minimaal 700 lumen bieden en 3 uur accuduur hebben. De prijs mag maximaal 80 euro zijn.’.”

In het eerste geval pakt ChatGPT een snippet als bron, in het tweede geval surft hij naar de webpagina.

De inhoud van rich snippets wordt samengesteld volgens standaarden uit Schema.org en omvat bijvoorbeeld zaken als prijs, beschikbaarheidsstatus, sterrenwaarderingen, productafbeeldingen, merkinformatie en verzendgegevens.

Doublesmarts specialist: “Om rich snippets in de zoekmachine te krijgen, is het belangrijk om Product-schema te implementeren. Hier moet in ieder geval de ‘Name’, ‘Image’, ‘Offers’, ‘PriceCurrency’ en ‘Price’ in terugkomen. Verder kan het helpen om in je snippet te wijzen op actuele content. Spreek bijvoorbeeld over een 2025-model, gebruik versienummering of geef aan dat iets nieuw is. ChatGPT hecht namelijk veel waarde aan actuele content.”

Foto: met AI gegenereerd

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond