Deel dit artikel
-

Negen miljoen euro voor Pieter Pot

Online supermarkt Pieter Pot heeft negen miljoen euro groeigeld gekregen. Daarmee wil het zijn klantenbestand van 70.000 opschroeven.

De winkel durft zelfs na te denken over het toetreding tot andere West-Europese markten. Welke landen dat zouden zijn, benoemen oprichters Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt niet.

Vanochtend maakten ze bekend venture capital te hebben aangetrokken van vier instanties. Dat zijn: ETF Partners uit Londen, SHIFT Invest, Future Food Fund en Innovation Quarter. De eerste drie zijn impactinvesteerders, de vierde een regionale.

Het concept achter Pieter Pot rust op het verkopen van verpakkingsvrije boodschappen. Of eigenlijk: in potten met statiegeld. Daarmee willen de Rotterdamse ondernemers het jaarlijkse gebruik in Nederland van 26 miljard plastic voedselverpakkingen helpen terugdringen.

De circulaire bezorgservice heeft dubbele vervoerskosten en kosten om de gebruikte potten reinigen. Bovendien wil het de boodschappen tegen gangbare prijzen kunnen aanbieden. Schoemaker zegt: “De schaal waarop je opereert is van groot belang bij het financieel gezond worden.”

Naast uitbreiding in binnen- en buitenland gaat Pieter Pot een eigen, vierkante pot ontwikkelen, wordt de wasstraat voor circulaire verpakkingen in house gehaald en moet het aandeel dat volledig circulair wordt geleverd omhoog.

De websuper telt ondertussen zeventigduizend Nederlandse en tienduizend Vlaamse actieve klanten. Er staan er nog eens dertigduizend op de wachtlijst.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond