Nepnieuws is big business
Mediabedrijven vormen een specifiek doelwit voor nepnieuwsaanbieders. Dat zegt beveiliger Digital Shadows, die zeker veertig belangrijkste nieuwssites analyseerde.
Het bedrijf identificeerde ook zeker 2.858 live nagebootste websites. Door een of meer letters van een domeinnaam te wijzigen en het gebruik van kloondiensten, is het mogelijk om een nepversie van een echte nieuwsorganisatie te creëren die moeilijk van het origineel te onderscheiden is.
Tot dusver werd de opkomst van nepnieuws altijd toegeschreven aan het politieke domein; de verspreiders zouden uit ideologische overwegingen handelen. Maar op het zogenoemde dark web, alleen bereikbaar via Tor Browser, zijn diensten te vinden met als doel om bedrijven imagoschade te berokkenen.
Ook retailers vormen een doelwit. Zo bestaat er een managed service die rankings, recensies, stemmen en verkooppromoties bij Amazon aanbiedt. De prijzen variëren van 5 dollar voor een niet-geverifieerde recensie tot 10 dollar voor een geverifieerde recensie en zelfs 500 dollar voor een maandabonnement.
Digital Shadows wijst ook op pump and dump-diensten op het dark web. Hierbij worden geleidelijk grote partijen altcoins (cryptovaluta, anders dan bitcoin) aangekocht om een koersstijging te realiseren. Via social media wordt er grote belangstelling voor deze virtuele valuta gewekt. De altcoins worden met een speciale tool via verschillende accounts verhandeld om de koers verder op te jagen.
Daarnaast identificeerde Digital Shadows meer dan tien diensten die gebruikers de mogelijkheid bieden om software te downloaden voor het aansturen van social media-bots. Er is al een proefversie voor slechts zeven dollar. Sommige tools kunnen content promoten op honderdduizenden internetplatforms tegelijk, waaronder forums, blogs en bulletins.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond