Deel dit artikel
-

Dure Nederlandse lancering voor Netflix

De Nederlandse introductie van Netflix heeft het bedrijf flink wat geld gekost. Dat blijkt uit de gisteren gepresenteerde kwartaalcijfers. Het bedrijf stelt dat het internationale verlies van 74 miljoen dollar deels komt door kosten die samenhangen met de Nederlandse lancering. Een nadere specificatie wordt niet gegeven.

Netflix heeft er in een jaar tijd wel tien miljoen abonnees bijgekregen, vooral internationaal, waarmee het totaal op veertig miljoen komt. Op de Amerikaanse markt kreeg Netflix er 1,29 miljoen  bij en internationaal 1,44 miljoen klanten. Op de Amerikaanse markt passeerde Netflix daarmee rivaal HBO, maar internationaal heeft het nog een enorme achterstand op HBO (110 miljoen abonnees) in te lopen. Eind dit jaar rekent Netflix op 10,5 miljoen internationale klanten.

De omzet van het bedrijf steeg volgens het kwartaalverslag (pdf) tot 1,1 miljard dollar (804 miljoen euro), fors meer dan de 905 miljoen dollar van vorig jaar. De winst bedraagt 32 miljoen dollar, tegen 8 miljoen dollar een jaar geleden. De winst per aandeel kwam uit op 52 cent, beter dan analisten hadden verwacht.

Opvallend is dat Netflix nog steeds aardig verdient aan DVD-verhuur. Met 7,15 miljoen overwegend Amerikaanse huishoudens werd 107 miljoen dollar winst geboekt.

Netflix onderhandelt overigens met Amerikaanse kabelaars als Comcast en Suddenlink over de doorgifte van het kanaal via hun decoders. Die gesprekken zouden zich nog in een prille bevinden, maar ze komen niet als een verrassing. Eerder sloot Netflix een overeenkomst met Virgin Media. Daar zal de dienst via de TiVo-decoders te ontvangen zijn. De onderneming was tot dusverre aangewezen op andere kanalen voor doorgifte. Zo is het te zien via Google TV (binnenkort Android TV) en Apple TV en via apps op Smart TV’s.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond