Netflix breidt livestreamaanbod uit

Netflix gaat nog meer inzetten op livestreaming, zo maakte het bedrijf woensdag bekend tijdens zijn jaarlijkse Upfront-presentatie. De streamingdienst, die wereldwijd meer dan 94 miljoen maandelijkse actieve gebruikers bereikt, voegt steeds meer livecontent toe aan zijn aanbod — van WWE-worstelwedstrijden en comedyshows tot awarduitreikingen.
Volgens Bela Bajaria, Chief Content Officer bij Netflix, kunnen kijkers zich binnenkort verheugen op nieuwe livestreams, waaronder de langverwachte rematch tussen boksers Katie Taylor en Amanda Serrano op 11 juli. Ook heeft Netflix een nieuwe samenwerking gesloten met de NFL. Hierdoor zal het op Eerste Kerstdag twee wedstrijden livestreamen: Dallas Cowboys vs. Washington Commanders en Detroit Lions vs. Minnesota Vikings.
Daarnaast zal Netflix op 1 maart 2026 live verslag doen van de 32e uitreiking van de Screen Actors Guild Awards. Ook organiseert de dienst eind deze maand zijn eigen liveshow: Netflix Tudum 2025: The Live Event.
Deze evenementen komen bovenop de wekelijkse WWE-uitzendingen die al op het platform te zien zijn.
Tijdens de presentatie aan adverteerders benadrukte Netflix ook de mogelijkheden van zijn vernieuwde advertentiesysteem, Netflix Ads Suite. Dit systeem breidt de mogelijkheden voor programmatic advertising verder uit. Eén van de nieuwe advertentieformaten maakt gebruik van generatieve AI om advertenties automatisch te koppelen aan bijpassende Netflix-titels.
Tijdens zijn jaarlijkse Upfront-presentatie presenteerde YouTube intussen zijn nieuwste plannen voor adverteerders — en deed dat in stijl, met een spectaculaire show van Lady Gaga en optredens van populaire YouTubers zoals Brittany Broski en MrBeast.
Centraal stond de introductie van een vernieuwde interactieve advertentie-ervaring voor Connected TV (CTV). De nieuwe shoppable TV-advertenties bieden merken de mogelijkheid om een productfeed aan de rechterkant van het scherm te tonen tijdens reclameblokken. Deze feed fungeert als een virtuele etalage waarin kijkers via hun afstandsbediening kunnen bladeren. Selecteert iemand een product, dan verschijnt er een QR-code op het scherm, die direct leidt naar de aankooplink op hun smartphone.
Bovendien kunnen kijkers met één druk op de knop een link met alle getoonde producten naar hun telefoon sturen, zodat ze in één keer kunnen shoppen.
Het bedrijf erkent dat mensen steeds vaker video’s op de tv bekijken, terwijl ze tegelijkertijd op hun telefoon scrollen of online winkelen. Door die gedragingen slim te combineren, hoopt YouTube adverteerders een krachtig verkoopkanaal te bieden.
Dat YouTube zich op tv-schermen richt, is geen toeval. Volgens cijfers van Nielsen is YouTube al meer dan twee jaar het meest bekeken streamingplatform in de VS, nog vóór Netflix, Disney+ en Prime Video. In het eerste kwartaal van 2025 waren tv’s zelfs het populairste apparaat waarop Amerikaanse gebruikers YouTube bekeken, aldus interne data.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond