Deel dit artikel
-

Netflix: ‘Geen reclame bij ons. Kunnen we niet’

Netflix wil en zal geen reclames introduceren op zijn videoplatform, omdat het bedrijf dat niet kan en omdat het een concurrentienadeel oplevert. Dat zei topman Reed Hastings vannacht in de marge van de telefonische toelichting op zijn financiële cijfers.

“Google, Facebook en Amazon zijn heel erg goed in online reclame. Dat is zo, omdat zij veel data uit veel verschillende bronnen bij elkaar brengen.” Dat zorgt ervoor dat ze goed de juiste consument bij de juiste adverteerder kunnen vinden. “Dat vergt een behoorlijke investering”, en verschuiving van focus “en je zou vijf à tien miljard dollar van anderen moeten afsnoepen. Dat is nogal een uitdaging.”

Hastings ziet er niets in om de concurrentie te zoeken met de drie techgiganten. “Het is niet makkelijk geld verdienen.” Bovendien, stelt hij, werkt Netflix veel simpeler. Hij hoeft geen data te verzamelen uit een brede waaier van bronnen. Om geld te verdienen moet hij enkel veel aansprekende titels aanbieden en een toegankelijk gebruikerservaring. Het verschil tussen de kosten en de opbrengsten daarin is waar Netflix zijn boterham mee verdient.

“We hebben geen concurrentienadeel omdat we niet hoeven te concurreren met Google, Facebook en Amazon.”

Netflix sloot 2019 af met een omzet van twintig miljard dollar en een nettowinst van 2,6 miljard dollar.

Foto: re:publica (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond