Deel dit artikel
-

Deloitte: ‘Netflix kan RTL kopen’

Het is niet uitgesloten dat Netflix ergens in de volgende decennium RTL koopt en zich als dominante speler in Nederland vestigt. Zo klinkt een van een handvol toekomstscenario’s die adviesbureau Deloitte schetst voor de Nederland.

“Talpa en NPO overleven de shake-out en gaan door als specialistische producenten van lokaal nieuws, drama, entertainment en sport. Hun producties kunnen ze aanbieden via de universele supermarkten.”

Het ontstaan van deze zogeheten universele supermarkten in het komende decennium is een van de vier toekomstscenario’s. Daarbij gaat het om een situatie waarbij tv-zenders en uitzenden zoals we dat nu kennen helemaal verdwijnt.

“Een handvol internationale digitale platformbedrijven, zoals Amazon en YouTube, nemen de leidende rol van broadcasters als RTL en NPO over bij het aggregeren en distribueren.” Deze digitale supermarkten bieden een breed pakket nationale en internationale titels, aangevuld met een exclusief materiaal en sport. In dat licht is het niet verrassend dat bedrijven als Amazon, Facebook en Google al jaren live uitzendrechten van sportwedstrijden kopen. Ze doen media-ervaring op.

Deloitte gaat bij zijn analyses niet over een nacht ijs. Er is gekeken naar een set van bijna honderd sociale, technische, economische, politieke en andere variabelen om de vier hoofdlijnen naar de toekomst te schetsen.

Het ziet ernaar uit dat Nederland een ‘winner takes all’-markt wordt. Het land is te klein voor meerdere dominante aanbieders.

De eindstrijd is nu al ingezet, maar ontvouwt zich volgens de onderzoekers in een aantal fases. Over een jaar of vier, zo klinkt de inschatting, zullen partijen als bijvoorbeeld Amazon en YouTube investeren in Nederlandse producties. Verzamelde data over mediagedrag wordt gebruikt om het portfolio te vormen. In aanvulling daarop zullen ze werken inkopen bij instanties als NPO, RTL, Talpa, Blue Circle en andere lokale producenten.

En welke rol spelen Nederlandse partijen? “Zij realiseren het gevaar te laat en kunnen geen technisch repliek geven. Ze slagen er ook niet in tijdig samen te werken”, zoals nu al te zien is in NLZiet, “en kunnen niet meer effectief concurreren tegen de superplatformen. De rol van lokale broadcasters wordt een marginale.”

Later in het volgende decennium, stellen de onderzoekers, kan Netflix RTL kopen en zo diens merken en Videoland inkapselen. Met vijf miljard dollar in de kas kunnen de Amerikanen RTL Group net niet als geheel contant afrekenen (6,5 miljard euro beurswaarde).

In Deloittes andere drie scenario’s nemen lokale zenders en producenten een sterk leidende rol of, als vierde optie, verzandt iedere lokale markt in een lappendeken waarin iedereen alles doet en niemand domineert.

Foto: David Pacey (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Melissa

Team, great article and hope you get many positive and additional questions.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond