Deel dit artikel
-

Netflix lanceert gaming als onderdeel van bestaande abonnementen

Netflix gaat gaming gratis toevoegen aan zijn bestaande abonnementen. Dat maakt het Amerikaanse bedrijf vanavond bekend in een toelichting op de halfjaarcijfers. ‘We zien gaming als een nieuwe contentcategorie, vergelijkbaar met animaties en originele series’.

Videogames moeten Netflix helpen om nieuwe abonnees aan te trekken en bestaande abonnees te behouden nu die steeds meer keuze hebben uit videodiensten als Disney Plus.

Mike Verdu, tot voor kort vice-president Reality Labs van Facebook en als zodanig verantwoordelijk voor Oculus Studios, gaat de nieuwe divisie leiden, zo maakte Netflix al eerder bekend.

Netflix realiseerde in het tweede kwartaal van 2021 een 19 procent hogere omzet van 7,3 miljard dollar (pdf). De operationele winst schoot met 35 procent omhoog naar 1,8 miljard. De recente prijsverhogingen zullen daaraan zeker hebben bijgedragen.

Netflix verwelkomde 1,5 miljoen nieuwe abonnees die afstemden op nieuwe producties als Zack Snyders Army of the Dead. Fatherhood, een zogeheten dramedy met in de hoofdrol Kevin Hart, was een andere hit.

Analisten hadden overigens gerekend op 1,7 miljoen nieuwe abonnees. Volgens Netflix is dat het gevolg van Covid. Vorig jaar sloten veel mensen een abonnement af omdat ze thuis moesten blijven. Het bedrijf rekent op 3,5 miljoen nieuwe abonnees in het derde kwartaal, en ook dat valt tegen. Analisten hadden gehoopt op 4,8 miljoen.

Daarnaast blijven de kosten stijgen. Alleen al in de eerste zes maanden heeft Netflix 8 miljard dollar uitgegeven aan content. Voor een heel jaar wordt dat 12 miljard.

Netflix trapt zoals altijd het cijferseizoen af voor Amerikaanse techbedrijven. Techreuzen Apple, Facebook, Twitter, Microsoft, Alibaba en Amazon maken de komende weken hun halfjaarcijfers bekend.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond