Deel dit artikel
-

Netflix zwijgt over reclame-omzet bij kwartaalbericht

Netflix wil dit jaar zijn nog bescheiden reclame-omzet verdubbelen. De streaminggigant heeft de beschikbare inventory voor de rest van dit jaar bijna uitverkocht in de VS. Maar om hoeveel geld dat gaat, houdt de streamers voor zich.

In alle landen waar Netflix goedkopere abonnementen wil activeren, maar dan wel met reclameblokken tijdens de uitzendingen, is de Ads Suite beschikbaar. Dit is het platform waar adverteerders zendtijd kunnen inkopen.

Bij de publicatie van de kwartaalcijfers zojuist vertelde de leiding dat het reclameprogramma, gekeken naar de eerste resultaten, naar verwachting presteert. Wat dat exact inhoudt, blijft vooralsnog gissen voor de buitenstaander. Netflix publiceert zijn reclame-inkomsten nog niet expliciet in de kwartaalcijfers.

Op thuismarkt zijn de zogeheten upfronts praktisch achter de rug. Dat is de periode waarin het bedrijf langs de deuren gaat bij media- en reclamebureaus om zijn commerciële proposities te slijten voor de start van het nieuwe seizoen. Dat is grofweg na de zomervakantie. “We hebben de overgrote meerderheid van onze deals met de grote bureaus gesloten.” Daarnaast is er reclameruimte beschikbaar via veilingen, zoals de DSP van Yahoo.

Netflix’ advertentie-ondersteunde abonnement bevat gemiddeld vier tot vijf minuten reclame per uur. Advertenties duren meestal vijftien tot dertig seconden. Ter vergelijking: Amazon Prime Video heeft per uur zes minuten reclametijd beschikbaar voor adverteerders. Bij Videoland is dat drie à vier minuten.

In de drie maanden tot juli realiseerde Netflix een omzet van 11 miljard dollar (+16%) en een nettowinst van 3 miljard dollar. De omzet in de VS en Canada steeg met vijftien procent naar 4,9 procent, in Europa met achttien procent naar 3,5 miljard dollar.

Beleggers zijn tevreden met de kwartaalcijfers en de vooruitzichten voor de rest van het jaar en belonen het aandeel in de handel nabeurs met een stijging van twee procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond