Next: businesskansen van de connected auto

De slimme auto is hét nieuwe connected device. Van een stuk gemotoriseerde hardware verandert de bolide hierdoor steeds meer in een bundeling van services. Met nieuwe businesskansen voor innovatieve, digitale nieuwkomers in de automotive markt.

Autofabrikanten moeten in de hoogste versnelling innoveren. Het afgelopen decennium werken ze dan ook koortsachtig aan het integreren van nieuwe digitale functies. En de komende tien jaar zullen diezelfde functies samenkomen in een netwerk waarbij bestuurder, omringende auto’s, het internet en talrijke andere connected devices samenkomen. Met de verticaal geïntegreerde platforms en ontwikkelingscycli van vijf jaar (of langer) is het voor de automotivemarkt echter onmogelijk alle ontwikkelingen bij te benen. En dus partneren ze massaal met telecom-, internet- en andere techpartijen om de consument een optimale digitale rijervaring te bieden.

Zo tekenden AT&T en Vodafone eind februari dit jaar een samenwerking voor een 4G LTE-verbinding voor Opels connectiviteitsoplossing OnStar genaamd. Het door General Motors ontwikkelde systeem biedt de ruim tien miljoen gebruikers onder meer automatische maintenance alerts, geofencing en andere hoogwaardige gps-diensten. In dezelfde week verlengde Audi zijn al in 2014 beklonken contract met AT&T, waardoor elke nieuwe Audi op de Amerikaanse markt toegang krijgt tot ‘next-generation technology’, zoals op afstand bedienbare sloten, tracering bij diefstal, pechonderwegdiensten en andere services. Het Amerikaanse telecombedrijf is inmiddels ook soortgelijke relaties aangegaan met tal van andere automerken – van Porsche, BMW, Tesla, Jaguar, Land Rover tot Volvo – waardoor vijftig procent van alle nieuwe Amerikaanse auto’s vandaag de dag AT&T connected is.

Dergelijke oplossingen ondervinden echter stevige concurrentie van digitale nieuwkomers in de sector. Nu de auto verandert in een mobiele telefoon op wielen, ambiëren ook partijen als Apple en Android een pole position. Met in de slipstream een peloton aan succesvolle startups als Nauto, Automatic, Carvoyant en Zubie. Met hun glimmende kastjes, apps, touchscreens, dongels en andere connected oplossingen upgraden zij ook gewone middenklassers naar een premium rijervaring. Een markt waarbij risicokapitaalinvesteerders miljarden dollars aan connected car-startups toevertrouwen, op basis van ronkende rapporten over de toekomstige businesskansen in de automotive markt.

Volgens onderzoek door securityexpert Giesecke & Devrient zullen over vijf jaar maar liefst drie van de vier bolides die van de band rijden voorzien zijn van een vorm van geïntegreerde connectiviteit. Een markt die in 2020 ongeveer 122 miljard euro waard zal zijn, aldus PricewaterhouseCoopers. Met de wetenschap dat het automotive ecosysteem in de tussentijd een stevige transformatie zal ondergaan.

CarPlay vs. Android
Het infotainmentsysteem van een nieuwe productieauto vertegenwoordigt tegenwoordig ongeveer tien procent van de aanschafwaarde en blijkt een essentiële aankoopfactor voor ruim zestig procent van de kopers, aldus electronics industry-onderzoeker IHS. En dus proberen fabrikanten zichzelf ook hier door partnerships in de race te houden. Een goed voorbeeld hiervan is muziekdienst Spotify, die inmiddels standaard geïntegreerd is in het infotainmentsysteem van alle nieuwe Volvo-modellen. Net als de meeste andere fabrikanten biedt het Zweedse automerk daarbij een CarPlay- en Android Auto-aansluiting. Laatstgenoemde is volgens onderzoek van VisionMobile met zestig procent het populairst onder ontwikkelaars. CarPlay is volgens het rapport goed voor vijftig procent, wat altijd nog een stuk meer is dan de 22 procent van het door een consortium van autoproducenten ontwikkelde MirrorLink.

Algoritmes
Logischerwijs richt de eerste generatie automotive infotainmentapps zich sterk op de rijervaring van bestuurder en passagiers. Van parkeeropties en routeplanners tot mogelijkheden om muziek, video en andere content soepel uit de cloud te streamen. Steeds meer van deze toepassingen bieden ook locatiegerelateerde services, al dan niet gecombineerd met relevante (marketing)communicatie. Waarbij het verzamelen en analyseren van data een steeds belangrijkere plaats inneemt. Zo stuurt de Shell Motorist-app een aanbieding voor een favoriet broodje, precies op het moment dat de bestuurder de pomp binnenrijdt. En laat de Israëlische startup Anagog algoritmes voorspellen wanneer een gebruiker zijn parkeerplek gaat verlaten, om deze informatie direct door te spelen aan andere gebruikers binnen het netwerk.

Productivity
Dankzij de steeds verdere ontzorging van bestuurders, met de zelfrijdende auto als het ideaalbeeld, bieden de diverse infotainmentsystemen ook steeds meer productieve mogelijkheden. Op de recente CES in Las Vegas sprong onder meer Microsoft in dat gat met een reeks on-the-go productivity features. Om de slagkracht tegenover Apple en Google te vergroten, werkt het bedrijf daarbij met een snelgroeiend aantal partners, waaronder Harman Kardon en IAV. Laatstgenoemde, een grote Duitse leverancier van auto-onderdelen, gebruikt hierbij Windows 10 Continuum om verschillende applicaties via een mobiel apparaat naar het dashboard te streamen. Via gesproken Cortana-opdrachten krijgt de bestuurder zo toegang tot verschillende Office 365-tools waarmee ze onder meer afspraken kunnen inplannen, mails kunnen afluisteren dan wel beantwoorden en Skype-calls kunnen maken. Ook het Nederlandse Nuance begeeft zich op dit vlak met de Dragon Drive, waardoor uiteenlopende productiviteitstoepassingen met gesproken opdrachten kunnen worden uitgevoerd.

Assistant
Veiligheid is voor het gros van alle automobilisten dé belangrijkste feature van de connected car. Bijna drie op de vier automobilisten verwacht dan ook dat de kans op ongelukken ermee wordt verkleind, aldus een recente enquête door Telefónica. Belangrijk onderdeel hierbij zijn de sensoren die de directe omgeving van de auto bewaken en de chauffeur waarschuwen als er iets fout dreigt te gaan. Die zijn meestal echter nog redelijk prijzig. Zo betaal je voor het veelgebruikte Light Detection & Ranging-systeem al gauw zevenduizend euro. Een alternatief hiervoor is het door Mercedes, in samenwerking met Quanergy, ontwikkelde 3D-sensorsysteem dat ook nog eens claimt nauwkeuriger te zijn dan de huidige oplossingen. En dat voor nog geen 250 dollar. Iets duurder is het op radar gebaseerde Israëlische Mobileye-systeem, dat voor achthonderd dollar onder meer waarschuwt voor een te hoge maximumsnelheid en van zich laat horen als de kans op een botsing te groot wordt. Een geheel andere aanpak heeft de Driversiti-app, die gewoon op elke mobiele telefoon kan worden geïnstalleerd en gebruikmaakt van de standaard op elke smartphone aanwezige sensoren. Waarbij geld wordt verdiend door het licenseren van de techniek aan onder meer autofabrikanten.

Car2X
Dankzij wifi-achtige Car2Car- en Car2X-netwerken kan dit soort relevante informatie tevens real time met andere auto’s en de omliggende infrastructuur worden gedeeld. Zo voorspelt het Israëlische Autotalks onder meer de kans op naderende ongelukken, en geeft het de beste optie om die te vermijden. De Japanse sensorproducent Hamamatsu wil diezelfde data weer inzetten om stoplichten efficiënter te laten functioneren, en op den duur zelfs helemaal te vervangen. Want auto’s zouden in de toekomst natuurlijk ook geheel automatisch en zelfstandig voor een rood licht kunnen afremmen. Fabrikant Toyota, dat stelt dat dertig procent van alle bestuurders in grote steden op zoek is naar een parkeerplek, gebruikt het Car2X-netwerk weer om contact te houden met een drone die naar vrije parkeerplekken speurt.

AR
Deze groeiende informatiestroom vereist tevens nieuwe mogelijkheden voor heldere en veilige terugkoppeling aan de bestuurder zelf. Automerk Mini introduceerde in dat kader vorig jaar al een augmented reality-bril die informatie afkomstig van camera’s en bewegingssensoren projecteert. En waarmee je ‘door je deur kunt kijken’ om te zien of er kleine kinderen naast je auto fietsen. Het Zwitserse Navion projecteert daarentegen juist weer gedetailleerde informatie vanaf het dashboard, middels een hologram op de voorruit. En transformeert daarmee elke autocabine in een levensechte Gran Turismo-ervaring. Om de aanzwellende stroom aan informatie te filteren, integreert de Israëlische startup Cellepathy kunstmatige intelligentie. Om vervolgens op basis van urgentie, relevantie, eerder verwerkte informatie en andere voorkeuren alleen je aandacht te vragen als dat echt nodig is. Deze softwareoplossing, tevens winnaar van de ConnectedDriver 2016 Auto App Challenge, komt overigens niet zelfstandig op de markt, maar wordt gelicenseerd aan fabrikanten van navigatie- en infotainmentoplossingen.

Telematics
Volgens het US Department of Transportation staan Amerikanen elk jaar zo’n 4,2 miljard uur in de file. Mede vanwege de slordige miljard liter aan benzine die ze daar verspillen, kost deze verkeerscongestie de Amerikaanse economie jaarlijks zo’n 8,7 miljard dollar. Het huidige verkeersmanagementsysteem op basis van camera’s en matrixborden blijkt te langzaam en inefficiënt, en dus werken diverse marktpartijen aan een efficiëntere, vaak datagedreven oplossing. Zo ook TomTom die dankzij diezelfde data een wagenpark van corporate klanten managet dat bestaat uit ruim zeshonderdduizend voertuigen. Maar ook startups als Telogis, Greenroad, Vnomics en het Nederlandse ULU hebben zich op deze fleet telematics gestort, waarbij inbouwapparatuur steeds vaker wordt ingewisseld voor de smartphone. Door de gegenereerde data direct terug te koppelen naar de bestuurder, proberen startups als Zendrive en de gratis Nederlandse app Flo de bestuurder meteen ook op te voeden. Door hen bijvoorbeeld te straffen bij een te hoge snelheid of een slecht genomen bocht met een irritant geluid en puntenaftrek van zijn Flo-score. En dat werkt. Recent onderzoek door Insurance Research Council toont namelijk aan dat 56 procent van de gebruikers zijn rijstijl hierdoor blijvend aanpast. Wat door verzekeraars weer wordt aangegrepen om korting te geven op de verzekeringspremie van de betreffende bestuurder.

Diagnostic
Met gemiddeld zo’n tweehonderd sensors per auto is het ontsluiten, verzamelen en analyseren van de bijbehorende data een sterk groeiende tak van sport geworden, met marktpartijen als Automatic, Nebula Systems, Zubie en Vinli als belangrijke exponenten. De door hen ontwikkelde adapters, dongels en andere stekkertjes moeten door de bestuurder wel in de diagnostics port (even zoeken, maar vrijwel elke nieuwe auto heeft er een) worden aangebracht. Nebula Systems claimt dat het hierdoor op afstand een groot aantal problemen van de engine control unit kan analyseren en fixen. En verwijst je – indien nodig – door naar een gespecialiseerde garage om de hoek. Concullega Automatic koppelt juist weer de voertuigprestaties via bluetooth terug naar de apps van Apple dan wel Android. Of naar diverse wearables, zoals de Apple Watch of die van Jawbone.

Services
En zo verandert de auto van een stuk mechanische hardware in een bundeling van digitale diensten en services die steeds breder uitwaaien. Zo biedt het eerder genoemde Automatic-platform zijn gebruikers inmiddels ook oplossingen voor een effectievere dagindeling (RescueTime), automatisch ingevulde onkostendeclaraties (Expensify) en een serie oplossingen in de snel populairder wordende car-to-home sector, met onder meer de mogelijkheid om kort voor thuiskomst automatisch de verwarming aan te laten zetten, met dank aan Nest. Ook concurrenten als Vinli en Zubie werken hard aan het lokken van nieuwe partners naar hun via een open API te bereiken platform. Met tools als een afspraken- en agendaplatform (Openbay), pech-onderweghulp (Urgent.ly) en een automatische besteldienst – in samenwerking met Amerika’s grootste automotive retialer AutoNation- mocht een auto-onderdeel aan vervanging toe zijn.

5G
Voor het succes van de connected car is de ontwikkeling van gestandaardiseerde platformen essentieel. En dus werken belangenclubs, maar ook General Motors, Jaguar-Land Rover, Renault-Nissan, Scania en Volvo aan een GSMA Embedded SIM Specification om de connectiviteitsoplossingen te standaardiseren. En is er door onder meer BMW, General Motors, Peugeot én Intel de GENIVI Alliantie opgericht. Met ruim honderdzestig andere leden – waaronder ook leveranciers van chips, connected devices, software en diensten – werkt dit non-profitconsortium aan een op Linux gebaseerd autoplatform voor verregaande integratie van third party apps. Last but not least zet 5G PPP, een publiek-privaat Europees partnership, alle zeilen bij om als eerste wereldmacht een werkbare 5G-standaard te kunnen uitrollen die veel datadiensten voor de connected car mogelijk maakt.

Multimodal
Minstens even impactvol is de verschuivende focus van automotive naar ‘multimodal’ personentransport. “De manier waarop wij ons wereldwijd verplaatsen zal de komende jaren radicaal veranderen”, stelt Marcy Klevorn, CIO van Ford Motors Co. “Belangrijke driver achter deze ontwikkeling is de steeds verdergaande verstedelijking. Daardoor neemt de behoefte aan een eigen auto af, en maakt die plaats voor een groeiende noodzaak voor alternatieve transportoplossingen.” Onder Klevorns aansturing experimenteren de designconsultants van IDEO dan ook onder meer met apps die ride & carsharing voor Ford-eigenaren én andere consumenten faciliteren, en denken ze na over mogelijkheden om ‘multimodal’ personenvervoer te faciliteren. Goed voorbeeld hiervan is Citymapper, een app die als een soort mini-zoekmachine alle mogelijke data verzamelt die voor de actuele locatie van een reiziger relevant is. Zo zie je in één oogopslag waar de dichtstbijzijnde leenauto zich bevindt, wanneer de volgende bus vertrekt, welke metro-ingang je het beste kan nemen, wat een ritje met Uber naar je volgende bestemming kost en hoe lang datzelfde ritje met de fiets duurt. Een uitkomst in een tijd waarin individueel autobezit een achterhaald begrip is geworden, en bedrijven als Ford niet langer primair producent, maar ook dienstenleverancier zijn geworden.

* Dit artikel verscheen eerder in het aprilnummer van Emerce magazine (#148)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug