Deel dit artikel
-

Nielsen: lichte stijging netto mediabestedingen

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2011 met 0,3 procent gestegen tot 4,925 miljard euro. In absolute bedragen betekende dat een stijging van 17 miljoen euro. Net als in 2010 was er in 2011 sprake van grote verschillen tussen de verschillende mediumtypen. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2011 dat Nielsen binnenkort publiceert.

De markt is nog steeds niet helemaal hersteld van de forse daling van de netto mediabestedingen in 2009 als gevolg van de kredietcrisis, stelt Nielsen. In 2010 was er een begin van herstel, maar dat herstel is ook in 2011 zeer broos. De onzekere economische situatie als gevolg van de Eurocrisis dwingt adverteerders nog steeds kritisch te kijken naar hun mediabudget en tot het maken van keuzes.

Televisie blijft voor veel (grotere) adverteerders het belangrijkste mediumtype, terwijl internet steeds belangrijker wordt. Daarnaast hebben kleinere adverteerders hun mediabudgetten grotendeels of zelfs geheel teruggeschroefd. Daar hebben met name printmedia last van, naast het feit dat het mediaconsumptiegedrag wijzigt.

De grootste groei van de netto mediabestedingen kwam van internet met een toename van bijna 12 procent tot ruim 1 miljard euro. Ook televisie doorbrak in 2011 de magische grens van 1 miljard euro met een stijging van 4,3 procent. Op een veel bescheidener niveau zag ook radio de netto mediabestedingen toenemen met 1,1 procent. De netto mediabestedingen aan bioscoop daalden met 2,9 procent, ondanks een record aantal bezoekers in 2011.

De printmedia hadden het ook in 2011 zeer moeilijk. Publiekstijdschriften noteerden in 2010 nog een groei van 2,8 procent, maar vielen in 2011 met een daling van 3 procent weer terug naar het niveau van 2009.

Out of home noteerde een geringe groei van de netto mediabestedingen van 0,6 procent. De bestedingen aan folders namen in 2011 opnieuw en sterker af dan in voorgaande jaren. Aan sponsoring tenslotte werd 1 procent minder besteed dan een jaar eerder.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond