Deel dit artikel
-

Nielsen: Meer reclamegeld naar internet dan televisie

Adverteerders gaven in 2012 netto meer uit aan reclame op internet dan op televisie. De zogeheten mediabestedingen daalden vorig jaar met 4,7 procent in Nederland. Enkel de uitgaven aan commerciële ruimte op internet stegen, en wel met acht procent.

Dat blijkt uit een voorpublicatie van de marktcijfers over netto mediabestedingen in 2012 van marktonderzoeker Nielsen. Binnenkort verschijnt het volledige onderzoeksrapport.

De cijfers laten zien dat de advertentiemarkt allesbehalve in een rustig vaarwater is gekomen sinds 2008. In het eerste jaar nadat de economische roerigheid zich aandiende (2009), daalde de netto bestedingen met 11,7 procent. Het jaar daarna werd de nul gehouden en in 2010 was sprake van een kleine groei van 0,3 procent. Het afgelopen jaar echter laat een daling van 4,7 procent zien. Dat is een gemiddelde.

Nielsen: ‘Internet is het enige mediumtype dat zich volledig onttrekt aan de malaise. De bestedingen stegen in 2012 met ruim acht procent. Die stijging is wel geheel te danken aan Search met een stijging van 17,9 procent. Online display advertising groeide slechts met 0,6 procent, terwijl de bestedingen aan Classifieds & Directories daalden met 3,5 procent. De totale bestedingen aan internet kwamen daarmee opnieuw ruim boven de miljard euro uit.”

Aan televisieruimte gaven adverteerders echter 5,4 procent minder uit, waarmee het totaal net onder de miljard uitkwam. Internet is in dat opzicht nu groter dan televisie.

De bruto mediabestedingen op internet kwamen over 2012 uit op 1,2 miljard euro. Dat is de optelsom van de bedragen die standaard op de tarievenkaarten staan, het uitgangspunt bij onderhandelingen over prijs.

Foto: Brett Jordan (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond