Deel dit artikel
-

Nieuw bedrijf gestart vanuit Lost Boys

Onder de naam Media Republic hebben enkele bestuurders en ex-bestuurders van Lost Boys een nieuw bedrijf opgericht. Media Republic gaat begin oktober van start en richt zich op de combinatie van content/games en reclame. Het bedrijf is geen onderdeel van Lost Boys maar zal er wel nauw mee samenwerken.

Media Republic wordt geleid door Bas Verhart, nu commercieel directeur bij Lost Boys. Het management bestaat verder uit Boudewijn Zeijlmans en Alexander van der Touw, beide ook ex-Lost Boys. Michiel Mol, nu commissaris bij Lost Boys/Icon Medialab, wordt verantwoordelijk voor innovatie. De organisatie "is geen onderdeel van Lost Boys", zegt Bas Verhart. Media Republic is opgericht met eigen kapitaal en zal volgens Verhart "begin oktober" van start gaan. Het bedrijf zal dan naar verwachting tien medewerkers tellen.

Media Republic ontwikkelt 'branded content' en 'brand entertainment'. Een inventarisatie bij de media- en entertainmentindustrie naar de vraag en verwachtingen stemt Verhart hoopvol. "We krijgen er positieve reacties op." Media Republic zal zich richten op zowel de Nederlandse als de internationale markt. "We zoeken klanten bij grote internationale omroepen, telecombedrijven en bij adverteerders", zegt Verhart. Namen van klanten wil hij nog niet noemen. Adformatie, dat berichtte over de start van Media Republic, zegt dat het bedrijf Sony als klant heeft. Het zou hiervoor een multimediaal spel voor jongeren ontwikkelen.

Enige tijd geleden startte een andere ex-bestuurder van Lost Boys eveneens een bedrijf voor content, Ashu Mathura richtte Overloaded.com op. Volgens Verhart zal er geen concurrentie zijn. "Wij zijn meer cross media bezig, terwijl Overloaded.com zich richt op mobiele content".

Media Republic en Lost Boys gaan "actief met elkaar samenwerken", zegt Verhart. Dat bijt elkaar niet, zegt hij. "Wij ontwikkelen content, Lost Boys is meer als service-verlener actief. Dat werkt juist complementair. Ik denk dat we eerder de concurrentie met Endemol aangaan." De laatste opmerking viel ook bij Mathura te beluisteren bij de start van Overloaded.com.

Deel dit bericht

23 Reacties

Bas Muller

Bij de mensen van Lost Boys valt het kwartje ook eindelijk een keer! Crossmedia is een bedrijfsconcept wat ruim anderhalf jaar geleden al geintroduceerd werd door {Ni Crossmedia Concepts; http://www.nicc.nl } (een breakaway vanuit de marketing-en entertainment georienteerde internetclub Change The Script).

Tim Haas

Bas, leuk dat je dit aanhaalt. Maar heb je de site weleens fatsoenlijk proberen door te surfen. Crossmedia ok. En creativiteit fantastich maar hoe je het beestje ook noemt het gaat nog altijd om communiceren, informeren, interacteren en actie. En dat is in jouw voorbeeld nou niet echt het geval. Denk dat Media Republic dit iets beter gaat doen gezien hun ervaring met Lost Boys.

joep

> Crossmedia is een bedrijfsconcept wat ruim anderhalf jaar geleden al geintroduceerd werd door Ni Crossmedia Concepts Crossmedia maar niet Crossbrowser. Uw pagina blijft in Mozilla prachtig wit. Even de HTML checken…

Arend Koevermans

De kift zit er weer lekker in. Het kon ook niet uitblijven. Lost Boys komt voor in een persbericht en er is meteen weer een Jan Doedel, in dit geval Bas Muller, die het allemaal al had voorspeld. Los van de wellicht ietwat grote broek die Lost Boys heeft aangetrokken, hebben de betrokken personen in Mediarepublic hun sporen inmiddels ruimschoots verdiend. Dat betekent wat mij betreft, dat Mediarepublic meer dan het voordeel van de twijfel verdient. Lekker met een kleine club vol vuur aan een nieuw avontuur beginnen, da's toch het mooiste wat er is? Dat je crossmedia een nieuw bedrijfsconcept noemt, vind ik op zijn minst opmerkelijk. Een reclamebureau, dat in 1975 een radiocommercial en een printuiting maakte, was immers ook hardstikke crossmedia bezig, dus ik begrijp niet echt dat jullie daar pas anderhalf jaar geleden mee kwamen om het vervolgens te claimen. Komt op mij toch een beetje over als morgen op een houtvlot naar New York varen en dan claimen dat je Amerika hebt ontdekt. Wellicht dat je nog even kunt duidelijk maken wat Ni, dat ongetwijfeld je boterham betaalt, nu exact doet. De site maakt in ieder geval niet echt duidelijk wat de core-competentie is van het CTS clubje, dat overigens ten onder ging aan een grootheidswaanzin (100 man in dienst met een omzet van de lokale sigarenboer?) waar LB nog een puntje aan kan zuigen. Veel meer dan wat gewauwel met interessant klinkende woorden, semi-designed aan elkaar geregen tot vage zinnen en gecombineerd met wat science-fictionesque beelden en af en toe het woord FUCK om lekker Hip en shockerend over te komen, kan ik niet ontdekken op de site. En nee, ik heb geen zin om er lang doorheen te spitten, want daar nodigt het niet echt toe uit. Veel woorden, geen daden daar bij Ni, want cases en klanten zijn niet te ontdekken. Bas, ik hoop dat je het naar je zin hebt bij Ni. En succes met het ten gelden maken van jullie extreme vaagheid. Ik geloof echt dat de markt daar op zit te wachten.

Arend Koevermans

Simon, je vergeet de aanhalingstekens te sluiten na "het mooiste WAT er is". Da's best slordig.

Bas Muller

Vol verbazing zag ik mijn naam bovenaan staan als reactie op dit artikel, misschien dat er meerdere Bas Mullers rondlopen 🙂 Ik heb van (oud) collega's allemaal reacties ontvangen, of ik tegenwoordig bij Ni Crossmedia Concepts werk. Nu wil ik even het volgende daarop zeggen: - Ik heb geen reactie n.a.v. dit artikel geplaatst.- Ik heb geen mailadres bij Hotmail.- Ja, ik heb bij CTS gewerkt (crossmedia concepting enzo)- Ja, ik ken NICC van naam maar verder helemaal niet.- Ik ben nog steeds lekker een nieuwe baan aan het zoeken. Nu even mijn reactie: Crossmedia gaat al een tijdje mee, en vind het ook een goed idee dat er (weer) een bedrijf komt die zich daarop gaat richten. Ik hoop dat menig klant/reclamebureau/bedrijf eindelijk eens het licht gaat zien in crossmedia concepten en stopt met het traditioneel denken in mediahokjes. Ik hoop alleen dat er wel goede concepten geboren worden die ook daadwerkelijk WERKEN. Het komt nog gewoon te vaak voor dat het uiteindelijk allemaal veel te complex/vaag wordt en het de doelgroep totaal niet aanspreekt of geen toegevoegde waarde kent. Goed onderzoek vooraf en een goede mix zoeken kan geen kwaad. Bij CTS probeerden we ook crossmediaal te denken maar helaas waren de klanten daar nog niet klaar voor. Dat CTS aan zijn eigen grootheidswaanzin ten onder is gegaan, spreek ik graag tegen. Het is nu eenmaal gebeurd en er is genoeg over geschreven en gezegd, dacht ik.

rik wagter

Nou Simon, de juiste verwijzing zou zijn: "Dat is een ongelofelijk amateuristische fout" in plaats van de interne verwijzing: "Dit..". Tenzij je bedoelde te zeggen dat je eigen opmerking een blunder was natuurlijk. Print in ieder geval de volgende kersverse wijsheid uit in Delfts blauw en hang het boven je bedstee: "Als je een punt wil maken te kommaneuken verlies je meestal de lijn uit het oog."

Claudia1999

Bas Muller begint goed met de constatering dat concepten ook daadwerkelijk moeten WERKEN. Hij eindigt helaas weer niet goed met het idee dat de klanten van CTS nog niet klaar waren voor 'crossmediaal denken'. Feit is dat de crossmediale concepten van CTS gewoon slecht waren en bepaald niet WERKTEN. Als je dan ook nog zonder omzettoename 100 nieuwe mensen in een sowieso al krimpende markt aanneemt, dan mag je dat best grootheidswaanzin noemen. Dat je dat meer dan een jaar laten nog niet onder ogen wil zien, doet het ergste vrezen.

Bert van leeuwen

Nounou, het is weer prijs hoor. Wijze woorden van miepje Claudia1999, het zou inderdaad het gewauwel van een 3 jarige kunnen zijn. Claudia weet dus de omzet van een inmiddels failliet bedrijf als Change the Script? En ook dat de concepten die daar bedacht werden niet werkten? Wat een slimme mensen hebben we hier toch. En honderd nieuwe mensen erbij in een krimpende markt, nee, duizend toch in een ingestorte markt? En Arend zal wel met Claudia gesproken hebben want ook hij weet dat er bij CTS weinig omzet werd gedraaid. "De kift zit er lekker in", moet je horen wie het zegt. Wederom van de negen reakties altijd wel weer een paar mensen die maar wat in de ruimte ****** en het zo goed weten. En als je niet meedoet aan het gezamenlijk afzeiken van een persoon of initiatief dan werk je met die persoon samen of werk je voor dat bedrijf. Treurig. …en nee, ik werk niet met Bas, ik ken hem niet, ik ben geen familie en ik werk ook niet voor Ni…

Melle

Lekkere pittige reacties tot nu toe. Cross Media concepts: Mooie foto's op jullie website. Echter geen idee wat jullie nu eigenlijk doen, sorry.Even terug naar het bericht van Media Republic: Ik denk dat ze een goede kans maken. Ik heb zelf een jaar terug bij Endemol Interactive gedetacheerd gezeten voor wat technische ondersteuning bij de internet-tak, en het was toen ook al duidelijk dat deze markt van gecombineerde media groeiende was. De vorige Big Brother schijnt qua omzet voor 30 procent niet uit televisie gekomen te zijn. Waarom zou dat percentage niet nog flink kunnen groeien? De reclame/entertainment-acties waarbij niet alleen op televisie, maar ook op internet, via mobiel, SMS en i-Mode de consumenten (interactief) worden benaderd nemen nog steeds in aantal toe. Zonder cynisme wens ik daarom Bas, Boudewijn, Alexander en Michiel veel plezier toe met dit leuke initiatief.

Karel de Boer

Het artikel ging toch over MediaRepublic? Waarom dan al dat geschrijf over Change the Script? Moeten er nog wat rekeningen worden vereffend? Om dan toch een bijdrage in deze stijl te doen: zelfs meneer Van Leeuwen durft z'n eigen (werkende) emailadres al niet prijs te geven. Angstig hoor! Dames en heren met tijd om te reageren, doe mij een lol en geef een mening over het artikel en ga niet een chat beginnen over andere clubs of problemen. Ik zie het allemaal wel gebeuren met MediaRepublic en wens de heren veel succes. Dom zijn ze zeker niet en het is goed om te zien dat niet iedereen bij de pakken neerzit en klaagt dat de economie zo slecht gaat. Gelul! Aanpakken, dat moet je. Ik hoop over een jaar een positief verhaal te lezen over MediaRepublic. Nu is het een "persbericht" dat we vooral ter kennisgeving moeten aannemen. Daden, producten en cijfers. Daar draait het om.

Bert van Leeuwen

Beste Karel, helemaal met je eens, en ik wens de mensen van Media Republic ook alle succes van de wereld, net als ik dat ooit deed met Change the Script en ook met Ni en elk ander initiatief. Voor mensen met goede ideeën is altijd ruimte (ook als niet iedereen dat meteen deelt)! En wat dat e-mail adres betreft: had je me iets interessants gestuurd als het bertvanleeuwen@hotmail.com was geweest? Lekker belangrijk die eeuwige drang naar willen weten wie wie is, dan ben je op het internet aan het verkeerde adres.

Tomas

Ik ben mischien een beetje de weg kwijt. Er wordt een keer een (ex)mode term genoemd en iedereen kan haast niet wachten om hier commentaar op te geven. Mischien lees ik het artikel verkeerd maar zijn de woorden "content/games en reclame" hier de toverwoorden.En niet zozeer crossmedia. En natuurlijk zijn zaken als 'branded content' en 'brand entertainment' voornamenlijk interessant binnen een crossmedia context. Maar ik zie nergens dat zij iets anders dan alleen de content gaan ontwikkelen voor crossmedia concepten. Dus waarom die verdedigende houding, zijn we allemaal bang voor Lost Boys ofzo. Ik zie de laatste tijd de combi games/entertainment en reclame/marketing steeds vaker op deze site langs komen. En ik kan niets anders dan me verheugen op de situatie dat dergelijke specifieke content ook door specialisten ontwikkeld zal worden. En mischien dat Media Republic er in slaagt om dergelijke content uit de "web extraatjes" hoek te krijgen.

Yuri van Geest

Succes met het nieuwe avontuur! Wordt vast iets moois.

claudia1999

Bert van leeuwen: CTS was typisch een hype bedrijf zonder enige realiteitszin (ik kan het weten, geloof me). Dat er tegenwoordig veel geld wordt verdiend met sms-en bij tv-programma's etc., dat bewijst dat er inderdaad wel (financieel) succesvolle crossmedia businessmodellen worden ontwikkeld. Het doet niks af aan het feit dat CTS geen goede businessmodellen ontwikkelde, niet voor zich zelf en niet voor opdrachtgevers. Het cliche dat de klanten 'er niet aan toe waren' blijft van een stuitende arrogantie en ik kan het echt niet anders zeggen, gebrek aan realiteitszin. Denk je ook nog een Europese speler op je gebied te worden, dan wordt dit, ik kan het echt niet anders zeggen, grootheidswaanzin.

Jannie de Vries

Niet de bedoeling om aan LB-bashing te willen doen, maar ik vraag me toch af hoe de relatie Media Republic – LB ligt. Concept ontwikkeling & content (al dan niet cross media) was toch een core activiteit van LB ? Of zie ik dat verkeerd? Help me out.

Destitute

Met alle respect mensen, maar Ni Crossmedia Concepts is duidelijk geen breakaway van voormalig Change the Script. CTS was ten dode opgeschreven en iedereen heeft zijn vege lijf proberen te redden, of dat gelukt is, is een tweede vraag. Wie weet leeft CTS nog wel in Ni Crossmedia Concepts.

roel

Ach, voor mensen die van niets weten lijkt CTS nog steeds te {bestaan; http://www.cts.nl }.

claudia1999

Dom eigenlijk. de bas muller van het eerste bericht heeft zich niet meer gemeld. Waarschijnlijk is het een schreeuw om aandacht voor Ni Crossmedia. We hebben ze alweer te veel aandacht gegeven. Laten we het hier over Lost Boys hebben.

Bas Muller

Ik blijf het erg grappig vinden dat zelfs een jaar na dato de gemoederen nog steeds hoog op kunnen lopen rondom CTS. Wat is dat toch? Volgens mij kunnen we ons gewoon beter richten op de toekomst en kijken naar nieuwe initiatieven. Het steeds maar teruggrijpen naar het verleden en een potje (emotioneel?) afzeiken schiet echt niet op. Wat gebeurd is, is gebeurd. Punt uit.

jan van beek

Wordt via dit medium ook inhoudelijk gediscussieerd? Het laatste nieuws van Lost Boys, het starten van een nieuw bedrijf, wellicht een voorbode voor slecht nieuws? Lost Boys doet alles wat lijkt te passen rondom internet. Een paar kritische vragen:1. Lost Boys wat is uw focus, wat is de toegevoegde waarde voor uw klanten?2. Volgens de berichten in het nieuws heeft LB al haar aandacht en geld nodig om LB gezond te maken, waarom dan een investering in geld maar vooral aandacht in een "nieuw" bedrijf? Uw taak lijkt me al erg moeilijk een bedrijf waarvan omzet en kosten nog niet geheel in balans zijn verdient tocht alle aandacht van het management.3. Zou het nieuwe bedrijf wellicht een poging zijn uw klanten alvast over te hevelen van LB naar de nieuwe BV?

Timothy

De organisatie "is geen onderdeel van Lost Boys", zegt Bas Verhart. Media Republic is opgericht met eigen kapitaal." Lijkt me dus gewoon een nieuw bedrijf. Toevallig is het opgericht door LB'ers en ex-LB'ers en ze claimen nauw te gaan samenwerken met LB. Nothing more, nothing less. Succes & laat snel maar eens wat mooie, goed geexecuteerde concepten zien!

Vincent Leenders

Crossmedia? Wat mij opvalt is dat deze term nu vooral gebezigd wordt door bedrijven die zich in eerste instantie volledig op de markt voor Internet hebben gestort en daarbij alle andere media ten dode hebben opgeschreven. De werkelijkheid blijkt anders: consumenten bepalen zelf wat ze willen en zeker ook hoe. Cross-media is nu opeens het toverwoord. Mijn hemel, wat heeft men dan jarenlang zitten slapen. Op het moment dat er nog geen sprake was van world wide web, werd er ook al aan crossmedia gedaan. Door een multimediadochter van KPN en Philips, midden jaren negentig: een mini-tv-programma op RTL 4 (Safebreaker), dat door kijkers 24 uur per dag kon worden nagespeeld via (het vergeten medium ) interactieve teletext, waarvoor een telefoon en een voice-response-systeem nodig was. Safebreaker werd additioneel gepromoot via printmedia. Crossmedia is alleen maar kleurrijker geworden met alle nieuwe technieken en media, maar laten we niet doen alsof het de ontdekking van het jaar of decennium is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond