Deel dit artikel
-

Nieuw bereiksonderzoek combineert alle mediabronnen

Adverteerders, mediabedrijven en -exploitanten gaan een nieuw bereiksonderzoek optuigen dat internationaal nergens anders gebeurt. Het combineert alle online en offline kanalen.

Radio, televisie, internet, online video, print en outdoor moeten op termijn allemaal in één en dezelfde bereiksrapportage vallen. Dat is de strekking van ‘Request for Proposal’ dat SKO, NLO, NOM en VINEX onlangs hebben gepubliceerd.

Peter Wiegman, goed bekend met de materie, schetst: “Nederland is het eerste land in de wereld waarin een tender wordt gestart voor een onderzoek als dit. Wat is er dan zo nieuw aan? Dit onderzoek gaat het kijken, lezen en luisteren van media en reclame via alle beschikbare kanalen, online en offline, samenbrengen. Dat betekent dat de afzonderlijke onderzoeken die dit nu faciliteren op termijn gaan verdwijnen.”

“Het onderzoek [wordt] futureproof door aan nieuwe vormen van mediaplanning, -inkoop en trading tegemoet te komen, zoals: addressable advertising, programmatic, mobile, SVOD-media.”

Verder duidend: “Belangrijk bij dit alles is dat er geen verzuiling meer is naar mediumtypen.”

Het nieuwe bereiksonderzoek wordt gebruikt door mediabureaus, adverteerders en uitgevers als een algemeen erkende cijfers waarmee ze reclameruimte in- en verkopen.

Het jaarlijks beschikbaar budget is 9,5 miljoen euro. De contracten ervoor lopen tussen de drie a vijf jaar.

Nog niet bekend is wanneer het huidige bereiksonderzoek NOBO wordt vervangen door het nieuwe.

Foto: allansimpsonme (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Daan

@Erwin

Morning,

Zit YouTube hier dan ook bij?

Erwin Boogert

Daan, YT zit al in de NOBO-cijfers dus ik neem aan dat het ook in het nieuwe onderzoek zit.

Bereik YouTube in juni 2018 bijv: 71,5% (11,3 mio mensen) -> 38% desktop, 22% tablet en 49% mobiel. Het overlapt deels omdat je gedurende maand zowel op mobiel als tablet kunt kijken.

Michel van der Voort - Screenforce

alhoewel Google niet tot de initiatiefnemers behoort is het wel de bedoeling dat YouTube campagnes gemeten kunnen worden met dit nieuwe onderzoek. Verder zitten platforms als YouTube, Google en Facebook nu ook al het in het NOBO onderzoek op domein niveau. De ambitie is om ook dit in het nieuwe onderzoek zou te houden.

Peter - Het Media Loket

Voor de liefhebbers: ik ben met een serie artikelen bezig over de inhoud en duiding van de RfP. De eerste twee delen staan nu online:

http://www.mediaonderzoek.nl/8289/media-utopia-2-0/
http://www.mediaonderzoek.nl/8291/media-utopia-2-0-deel-2/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond