Deel dit artikel
-

Nieuw EU-voorstel voor belasting op advertentie opbrengsten

Frankrijk en Duitsland houden vast aan het idee van een digitale belasting, maar willen zich nu beperken tot advertentie opbrengsten van internetreuzen als Google en Facebook.

In maart wilde de EU nog een belasting van 3 procent heffen op de omzet van grote internetbedrijven. De belasting zou in heel Europa moeten gelden, zodat bedrijven niet langer konden uitwijken naar belastingparadijzen als Luxemburg of Ierland. Landen als Italië en Frankrijk klagen dat ze miljoenen euro’s mislopen, terwijl grote internetbedrijven in deze landen flinke omzetten realiseren.

Om de plannen te realiseren, zou de belasting alleen gelden voor inkomsten uit advertenties en online marktplaatsen, maar Ierland, Denemarken, Zweden en Finland waren tegen, terwijl Duitsland twijfels had.

De belasting van 3 procent blijft in het nieuwe voorstel gehandhaafd, maar wordt nu alleen nog geheven over online advertenties. Die advertenties vormen het leeuwendeel van de omzet van bedrijven als Google en Facebook. De heffing zou ook alleen gelden vanaf een bepaalde omzet.

De Franse Minister van Financiën Bruno Le Maire voorziet nog wel enige discussie, maar wil dat het voorstel rond maart 2019 wordt aangenomen, zodat hij vanaf 2021 kan worden opgelegd. Dan moeten wel alle 28 lidstaten met het voorstel instemmen en het is de vraag of alle landen akkoord gaan.

Deel dit bericht

1 Reactie

Remi - Kiemfabriek

Raar dat Duitsland twijfels heeft. Al die hoofdkantoren zitten nu in Dublin, aan de rand van Europa. En daar zijn een hoop juniors van al die bedrijven aan het werk.
Als we in heel Europa de zelfde regels hebben, is het veel logischer dat die kantoren ook centraler komen. Berlijn is dan ineens veel logischer. Of desnoods Amsterdam. Levert banen en geld op.
Lullig voor de Ieren, maar in veel opzichten wel veel logischer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond