Deel dit artikel
-

Nieuw initiatief trekt advertising naar agentic AI-domein

Een groep adtechbedrijven legt de basis voor wat de volgende fase in geautomatiseerde advertenties moet worden. De groep ontwikkelde een protocol dat AI-agents namens adverteerders campagnes laat opzetten en uitvoeren.

Onderliggend wordt het veilingproces van reclameruimte overboord gezet en praten de digitale vertegenwoordigers van uitgevers, adverteerders en bureaus direct met elkaar. Dat snijdt meerdere digitale bemiddelaars weg.

Het protocol waar alles om draait heet Ad Context Protocol (AdCP). Zelf omschrijven ze AdCP als “De open standaard die advertentieworkflows op alle platforms verenigt. Zie het als de USB-C van de advertentietechnologie.” Het is ontwikkeld op het MCP-concept. Makkelijk gezegd is dat een bruggetje tussen interne bedrijfssystemen en de buitenwereld van AI-modellen. Anthropic, Cloudflare, Google, Microsoft en OpenAI ondersteunen dit.

Twintig bedrijven doen mee aan AdCP, onder wie Triton, PubMatic en Yahoo.

Het initiatief is een Amerikaanse aangelegenheid, maar de details van het protocol zijn voor iedere belangstellende beschikbaar op GitHub.

Waar advertentietechnologie zich tot nu toe vooral richtte op het automatisch inkopen van advertentieruimte via veiling- en biedmechanismen, gaat deze ontwikkeling een stap verder. De autonome systemen moeten straks volledige campagnes kunnen beheren, van doelgroepselectie tot mediainkoop.

Dit is anders dan anders, omdat de AI-agents van adverteerders rechtstreeks hun behoeften aan de systemen van uitgevers doorgeven. Vandaag de dag werkt dit nog omgekeerd: de uitgevers vertelt welke reclameruimte hij beschikbaar heeft en biedt dat op een digitale veiling aan. De hoogste bieder wint het recht op vertoning.

Het concept in grote lijnen geïllustreerd:

Foto: Mushvig Niftaliyev / Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond