Deel dit artikel
-

Nieuw keurmerk voor kleine webshops

Er is een particuliere opvolger gelanceerd voor het keurmerk WebTrader: Webshop Keurmerk. Het aantal leden ligt vooralsnog op 25.

Volgens initiatiefnemer John Janssen is het keurmerk al enige tijd geleden opgezet, maar is er tot nu toe geen ruchtbaarheid aan gegeven. "We wilden eerst kijken of het wel zou gaan lopen." Tot nu toe hebben 25 partijen zich aangemeld, waaronder All Region DVD&#39 en AudioVideoshop.nl .

Janssen noemt het keurmerk een "volwaardige opvolger" voor WebTrader. Dit laatste keurmerk (van de Consumentenbond) voor de kleinere webwinkels verdwijnt per 31 december. Volgens Janssen zijn de voorwaarden voor Webshop Keurmerk vrijwel gelijk aan die voor WebTrader. Het grote verschil ligt in de prijs. WebTrader was gratis, maar voor Webshop Keurmerk moet 85 euro per jaar worden neergeteld. Daarnaast kunnen aangesloten bedrijven geen beroep doen op een waarborgfonds. Bij Thuiswinkel.org is dat wel het geval, maar volgens Janssen ligt de contributie daardoor meteen op minimaal 2000 gulden per jaar.

Wynand Jongen, directeur van Thuiswinkel bevestigt dat de contributie voor een volwaardig lidmaatschap inderdaad op 2000 gulden per jaar uitkomt. Het verwijt dat Thuiswinkel daarmee te duur is, vindt hij "flauwekul." "Als je een serieuze commerciële partij bent zie ik niet waarom je niet bereid zou zijn 150 gulden per maand te betalen voor een lidmaatschap. Je krijgt er een stem mee in onze algemene ledenvergadering." Jongen vindt het nog belangrijker dat de branche met Thuiswinkel.org garant staat voor de financiële geschillen tussen webshops en consumenten. "Bij WebShop Keurmerk heb je als consument geen mogelijkheid om verhaal te halen. De branche heeft behoefte aan verdere professionalisering. Het feit dat dit soort cowboys met eigen initiatieven rondloopt, doet deze ontwikkeling geen goed. Ik dacht dat we dit al achter rug hadden en dat het kaf van het koren gescheiden was."

Het verdwijnen van WebTrader leidde indertijd tot veel ontevredenheid. De Consumentenbond biedt vooralsnog geen alternatief en verwijst bedrijven door naar Thuiswinkel.org. Vanwege de hoge contributiegelden is dit voor kleine, financieel gevoelige webshops geen prettig vooruitzicht. Janssen verwacht binnen een half jaar zestig bedrijven in zijn bestand te hebben. Een stuk minder dan de 203 bedrijven die bij WebTrader waren aangesloten, erkent hij. "Daar zaten waarschijnlijk grotere bedrijven bij die nu bij Thuiswinkel terecht kunnen", stelt Janssen.

Naschrift:

Emerce vermeldde in een eerder bericht ten onrechte dat WebShop Keurmerk een initiatief van de Consumentenbond zou zijn. De redactie benadrukt dat het hier een particulier initiatief betreft.

Deel dit bericht

3 Reacties

Corien van der Meulen

Met verbazing heb ik jullie artikel over de particuliere opvolger voor het WebTrader logo gelezen. Omdat in het artikel geen url is vermeld ben ik zelf gaan zoeken. Audioshop.nl blijkt slechts een te koop aangeboden domeinnaam te zijn. All Region heeft het Koophits Keurmerk. Na verder zoeken kwam ik terecht op de site van genoemde John Janssen, http://www.keurmerk.info. Keurmerk.info is naar mijn mening een goed voorbeeld van een site die voor de consument geen enkel vertrouwen uitstraalt. Dit komt niet alleen door het ontbreken van KvK nummer, algemene voorwaarden etc maar ook door de rommelige, amateuristische vormgeving van de site. Dit soort initiatieven is op zich niet zo'n probleem, iedere webwinkel kan uiteraard zelf inschatten of hij/zij verbonden wil worden aan welk willekeurig keurmerk dan ook. Wat ik wel jammer vind is dat juist de Emerce een redactioneel artikel wijdt aan een naar mijn mening amateuristisch initiatief. Van de Emerce, de beste bron in e-business, verwacht ik als lezer serieuze artikelen.

Robert

Ik ben het volledig met Corien eens (leuke site trouwns Corien). Ik heb absoluut geen bezwaar tegen het goedbedoelde initiatief van John Janssen. Maar een blik op het ontwerp en content van de betreffende site zou Emerce toch moeten doen besluiten om hier zeker geen redactioneel artikel aan te besteden. Als we op dit niveau gaan praten, zijn er nog wel 100 duizend gegadigden die waarschijnlijk met meer kwaliteit ook hun neus in een artikel willen laten zien.

ED

Ik heb het keurmerkverhaal gelezen en je vraagt je eigen af wat moet je met deze instellingen. Zouden webwinkels welke niet deelnemen aan een keurmerk organisatie minder service aan haar klanten verlenen. Ik denk dat als je als online ondernemer de klantenservice laat liggen,de verkopen op een gegeven ook ophouden. Maar zoals altijd moeten we weer een organisatie* hebben die garant staat voor de online-koper en deze organisaties met de nodige bestuurders welke voor zichzelf een job creeren een riant salaris toekennen en daarna weinig of niets meer doen. Dus waarom zou ik lid worden van een organisatie welke veel geld kost en waar ik per saldo niets aan hebt en de koper waarschijnlijk ook niet. Ja geachte koper wij zijn een erkende webwinkel gecertificeerd bv.met het K.W.W — Keurmerk Web Winkels en ze brengen er niets van terecht..wat dan. Als er klachten zijn uit de US of New- Zealand wat denkt een keurmerk org daar aan te doen? Een zichzelf respecterende ondernemer geeft zijn klanten een goede service en zorgt dat de klant terug komt naar zijn online store. En wat de vorige inzender al zei… we zitten niet te wachten op die snelle boys welke even snel en met weinig inspanning hun zakken willen vullen. Laat iedere serieuze ondernemer als er klachten zijn of anderszins deze gewoon snel oplossen dan heb je zulke instituten niet nodig. Zijn deze organisatie alleen voor Nederland? Zoja dan kunt U het bovenstaande verhaal als niet geschreven beschouwen want wij verkopen niet in Nederland en zeer weinig in Europa. * Maar er zullen ook wel goed werkende organisatie's zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond