Deel dit artikel
-

Nieuw platform Airtrade omzeilt GDS-heffingen

Airtrade heeft een platform ontwikkeld dat meerdere bronnen raadpleegt om het beste beschikbare vliegtarief te kunnen aanbieden. Het platform is compatible met de New Distribution Capability van IATA, een XML-standaard voor de distributie van vliegtickets. Hierdoor worden toeslagen op GDS-boekingen, zoals de 11 euro per enkele reis die KLM gaat heffen, omzeild.

De zogeheten Airtrade Hub bundelt content van GDS’en (Global Distribution Systems: Amadeus, Sabre en Travelport), het AER Consolidator-netwerk, aggregators en luchtvaartmaatschappijen zelf. “De Hub combineert niet alleen verschillende contentbronnen, er zit ook een stukje intelligentie in,” vertelt Jeroen Martron, CEO van Airtrade. “Als je bijvoorbeeld zoekt op een retour Barcelona, dan kijkt het systeem ook of heen met KLM en terug met easyJet de beste optie is qua vliegschema en/of prijs. Maar het kan ook zijn dat de heenreis met KLM wordt ingekocht bij een consolidator in Duitsland en terug rechtstreeks bij Ryanair. De gebruiker merkt hier niets van, we tonen gewoon het beste tarief.”

Airlines willen lagere distributiekosten

Jeroen Martron, AirtradeAirtrade is twee jaar begonnen met het stapsgewijs aanpassen van het platform met als belangrijkste reden dat de rol van de GDS aan het veranderen is. Luchtvaartmaatschappijen vinden dat ze onvoldoende voor het voetlicht kunnen brengen wat hun product inhoudt, omdat de systemen gebaseerd zijn op prijs en beschikbaarheid. Daarnaast vinden zij de kosten van GDS’en te hoog. Lufthansa introduceerde daarom twee jaar geleden al een toeslag op GDS-boekingen van 16 euro per ticket, volgens de Duitse airline het prijsverschil tussen een directe reservering en één via een GDS. Recent volgden British Airways/Iberia en KLM dit voorbeeld.

Voor reisagenten brengt de ontmoediging van het gebruik van GDS’en complexiteit met zich mee. Zij moeten meerdere bronnen raadplegen om hun klanten van het beste advies te kunnen voorzien, wat tijdrovend is. Martron verwacht vanuit die hoek veel belangstelling voor de Hub. “We zijn hiermee feitelijk zelf een soort GDS geworden, met als grote verschil dat zij alleen linken met airlines en wij meer bronnen raadplegen. Ik denk wel dat de GDS’en qua technologie uiteindelijk onze kant op zullen bewegen, want de toeslagen die worden geheven gaan ze niet zelf betalen, wat betekent dat ze geen concurrerende prijzen kunnen aanbieden in de huidige opzet.”

Persoonlijke aanbiedingen van KLM

Het nieuwe platform van Airtrade, waarin een bedrag van zes nullen is geïnvesteerd, is al beschikbaar als API, die wordt gebruikt door klanten als Otravo, de Jong Intra en Jan Doets. In januari volgt Airtrades nieuwe booking engine FareFinder, die de huidige tool TravelPackager gaat vervangen. “We wilden eerder op de markt komen met FareFinder, maar hebben besloten de interface aan te passen aan het voornemen van KLM om personalised offers aan te bieden. Iemand die op een doordeweekse dag zoekt op een retour Londen, ’s ochtends heen en ’s avonds terug, is waarschijnlijk een zakenreiziger. KLM biedt dan bijvoorbeeld de mogelijkheid om loungetoegang en wifi aan boord bij te boeken. Wanneer KLM dit technisch voor elkaar zal hebben is nog niet duidelijk, maar wij willen er met FareFinder klaar voor zijn wanneer die personalised offers werkelijkheid worden.”

Martron ziet mogelijkheden om de Hub-technologie buiten Nederland te vermarkten. “We gaan volgende maand van start in België en ik ben met verschillende andere markten in gesprek. Verder zijn we van plan om van FareFinder ook een corporate booking tool te maken voor het midden- en kleinbedrijf. Ons label SME Travel gaat er sowieso gebruik van maken maar we staan ook open voor samenwerking met andere partijen die belangstelling hebben voor onze technologie.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond