Deel dit artikel
-

Nieuw stimuleringsproject voor applied gaming

Ruim 25 partners hebben hun krachten gebundeld in het landelijk stimuleringsprogramma Growing Games, dat als doel heeft om de gamesindustrie in Nederland te versterken. Daarbij ligt de focus op crossovers met andere sectoren, zoals games ter ondersteuning van behandelwijzen voor de zorg, voor educatie of voor defensie.

De wereldmarkt voor deze vormen van deze zogenoemde applied gaming groeit razendsnel, naar verwachting tot tien miljard euro omzet in 2015. Een verzesvoudiging ten opzichte van 2010. Voor Nederland is de prognose dat het aantal banen in applied gaming groeit van duizend banen in 2012 naar circa 2300 banen in 2015.

Wie gaming zegt, denkt vooral aan schietspelletjes, animaties en cola drinkende computerprogrammeurs op skateboards. Dat games en gaming-elementen ook serieus toegepast kunnen worden door professionals en bijvoorbeeld kunnen bijdragen aan betere en betaalbare zorg of crisismanagement is nog minder bekend. Maar dat is wel waar het naar toe gaat met de gamesector in Nederland nu marktpartijen tientallen miljoenen euro’s gaan investeren en verschillende organisaties op grote schaal de krachten bundelen om dit economisch potentieel te benutten in het project Growing Games.

Initiatiefnemer van het project Growing Games is Economic Board Utrecht die het afgelopen jaar samen met iMMovator aan de plannen en netwerken gebouwd heeft. Daarnaast vervullen diverse organisaties een rol in het project. Verschillende financiers uit de markt, waaronder Dasym Investment Strategies van Frank Botman, zetten meerdere gamefondsen op voor applied gaming. Ook CbusineZ, de de innovatie- en participatiemaatschappij van zorgverzekeraar CZ participeert. Andere deelnemende partijen waaronder TNO, AMC Amsterdam, HKU, KPMG en anderen brengen kennis in op het gebied van professionalisering, ondernemerschap en applied gaming.

Volgens Frank Visser, projectleider iMMovator, is de groei die er in de gamesector mogelijk is vergelijkbaar met de groei die de media sector sinds de jaren tachtig doormaakte. ‘Dankzij het ontwikkelen van vaste formats, en het uitnutten van intellectueel eigendom kon de Nederlandse media-industrie uitgroeien tot een internationaal toonaangevende speler. Denk bijvoorbeeld aan John de Mol die dit weekend een Emmy in de wacht sleepte voor zijn format The Voice.’

Door TNO wordt een open Value Center opgericht. Het doel hiervan is het valideren van games op hun beoogde effecten, zodat de toekomstige afnemers zeker zijn van de werkzaamheid van de games. Een dergelijk center is uniek in de wereld. Medio oktober wordt over de samenhangende acties meer bekend gemaakt.

Nederlandse gamedevelopers presenteren overigens aanstaande zaterdag 28 september hun nieuwste games aan het grote publiek in het stadhuis van Utrecht. Tijdens de vierde editie van de speelbare expositie INDIGO, dat aanhaakt bij het Nederlands Film Festival, staat innovatie centraal.

De tentoongestelde games zijn zeer divers. Gemaakt voor iPad, PC of spelconsoles, grote en kleine titels, entertainmentgames en toegepaste serious games.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond