Nieuwe AI-tool stelt visuele leeftijd modellen alcoholreclame objectief vast

STIVA gaat voortaan werken met de leeftijdsverificatietool van No-Kno. Deze AI-tool is op basis van meer dan 100.000 gezichten getraind om de visuele leeftijd van personen vast te stellen. Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) zet zich onder andere in voor verantwoorde alcoholreclame.
De door STIVA zelf ontwikkelde Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RvA) stelt dat in reclame-uitingen waarbij gebruik wordt gemaakt van geënsceneerde situaties geen personen mogen voorkomen die jonger zijn of evident jonger lijken dan 25 jaar.
In juni van dit jaar was er enige discussie over modellen op posters en andere uitingen van de Heineken Silver campagne die er – ondanks het feit dat de modellen ruim 25 jaar oud waren – te jong uitzagen. Er is toen door STIVA en Heineken direct actie ondernomen.
STIVA toetst alle televisie- en bioscoopreclames voordat deze worden vertoond. In deze procedure zal nu ook standaard de leeftijd van de modellen met de AI-leeftijdsverificatietool worden gecontroleerd. Adverteerders kunnen er vanaf nu daarnaast ook voor kiezen om de visuele leeftijd van modellen in hun overige uitingen vooraf te laten checken. Ook zal STIVA zelf uitingen waar mogelijk twijfel zou kunnen ontstaan over de visuele leeftijd controleren met behulp van de AI-tool.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond