Deel dit artikel
-

Nieuwe betaalmodellen breken door op iPhone

De betaalmodellen achter iPhone-applicaties hebben afgelopen jaar een duidelijke verandering laten zien. Consumenten willen gerust betalen voor mobiele content en diensten, maar enkel als de applicatie hen aanspreekt.

Dat beeld ontstaat uit het jaaroverzicht dat het Nederlandse mobiele analysebedrijf Distimo vandaag publiceerde. Distimo onderzocht de downloadaantallen voor iPhone, iPad, Nokia/Ovi, Android en Blackberry en maakte daar onderscheid naar categorie en commercieel model.

Het Apple-platform is in aantal downloads nog de grootste, evenals in het aantal beschikbaar downloads. Er zijn zo’n 300.000 applicaties beschikbaar in de iTunes App Store, een getal dat afgelopen jaar met 111 procent steeg. Het aantal gratis beschikbare applicaties steeg sterker, en wel met 174 procent.

Het aantal Android-apps groeide met een factor 6 tot 130.000. Er worden dagelijks 300.000 nieuwe Android-apparaten geactiveerd. Dat zorgt er naar verwachting voor dat het Google-systeem binnen afzienbare de grootste wordt.

Aangezien het Apple-platform het oudst is, en daarom als meer doorontwikkeld mag worden geschouwd, kunnen de ontwikkelingen een voorbeeld voor anderen zijn.

Dagelijks worden er in Amerika meer dan 3 miljoen gratis iPhone-apps gedownload versus 350.000 betaalde. Het is wel zo dat het aantal gekochte apps 30 procent sterker steeg dan het aantal gratis verworven downloads, aldus de onderzoekers uit Utrecht:

Distimo laat zien dat er een trend is naar dalende prijzen, vergeleken met een jaar geleden. Er komt meer prijsconcurrentie:

Wellicht interessanter om te zien is het feit dat software-ontwikkelaars andere betaalmodellen gaan inzetten. De onderzoekers: “De hoge downloadvolumes van gratis applicaties lijkt ontwikkelaars ertoe te drijven andere verdienmodellen in te zetten dan het verkopen van hun apps”. Anders gezegd: in app reclame en in app payments krijgen een steviger voet aan de grond.

Het aantal ontwikkelaars dat zijn applicatie gratis verspreid en geld verdient met in app payments verdrievoudigde afgelopen jaar:

Een voorbeeld hiervan zijn spelletjes waarbij de gamer levels, levens of andere elementen bijkoopt terwijl hij aan het spelen is.

Cijfers over verdiensten met in app reclame kan Distimo nog niet geven voor de hele wereld, omdat iAd van Apple nog maar net uit is. Vergelijkingen met andere systemen zijn buiten Amerika nog niet te maken.

Foto: the hookups (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond