Deel dit artikel
-

Nieuwe Candy Crush niet de klapper van weleer

Van een van de succesvolste mobiele apps Candy Crush is eindelijk weer eens een nieuwe versie verschenen, maar die brengt toch minder op dan je zou denken.

Puzzelgame Candy Crush Friends Saga van King werd 10 oktober gelanceerd voor iOS en Android en genereerde in de eerste week 10 miljoen downloads, volgens cijfers van Sensor Tower.

Er werd reikhalzend naar uitgekeken, want het is een van de grootste gamesuccessen uit de geschiedenis. De originele game werd in 2012 gelanceerd en is 2,7 miljard keer gedownload.

Candy Crush Saga kon in 2012 aanvankelijk alleen op Facebook worden gespeeld, maar daar kwamen later smartphones en tablet bij. De game werd een populair tijdverdrijf: door snoepjes te verwisselen kon je drie, vier of vijf op een rij maken.

De game zelf is gratis en kan zelfs volledig worden gespeeld zonder te betalen. Gebruikers betalen voor hogere niveaus via Google Play en iTunes punten. Daar wordt fors aan verdiend, zodanig dat Activision Blizzard in 2015 5,9 miljard dollar neertelde voor de gamemaker.

Daarna kwamen er opvolgers als Soda Saga, 14 miljoen keer gedownload in de eerste week, en Jelly Saga, goed voor 13 miljoen downloads. Het lijkt er echter op dat King het succes niet eindeloos kan rekken, want de nieuwsgierigheid neemt af. Friends Saga bracht in de eerste week nog maar 780.000 dollar op, waar Soda Sega in de eerste week 3,7 miljoen dollar omzet genereerde.

Opmerkelijk, want Friens Saga had buiten Nintendos Dragalia Lost maar weinig concurrentie.

Sensor Tower constateert dat King voor met zichzelf concurreert. De oudere titels worden nog volop gebruikt, waardoor de noodzaak van een nieuwe game minder snel wordt ingezien.

Deel dit bericht

1 Reactie

Bas Knoops

Beurs genoteerd bedrijf King, steeds minder waard.
Aandelen kelderen door list en bedrog.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond